Meer loon en meer vrije tijd

Voorstellen nieuwe cao Metalektro

Door Redactie 20 juni 2022

Tijdens de sectorconferentie Metalektro op 17 juni hebben ruim 75 kaderleden, werkzaam bij tal van bedrijven in het hele land, besproken wat de voorstellen voor de nieuwe cao Metalektro moeten worden. Duidelijk werd dat onze leden de in de cao-krant genoemde voorstellen in overgrote meerderheid omarmen.

Sectorconferentie Metalektro 17-06-2022

Bekijk de cao-krant

Regie over werktijden en looneis

Eerste cao-onderhandelaar Albert Kuiper: 'In feite kun je onze cao-voorstellen samenvatten onder de noemer ‘Meer loon en meer vrije tijd’. Waarbij we willen dat de werknemers de regie over hun vaste werktijden in eigen hand krijgen. En wel zodanig dat iedereen in de sector uiteindelijk ook ‘fit de finish’ haalt. Qua loon gaan we uit van de FNV-looneis ‘prijscompensatie + 100 euro’. We zien allemaal dat de inflatie ongekend hoog blijft en we verwachten dan ook dat de overheid nu eindelijk ook eens goed de beurs trekt, want deze rekening kan natuurlijk niet alleen bij de werkgevers en de werknemers worden neergelegd!”

Stagevergoeding en generatiepact

'Daarnaast moet de sector nu echt veel aantrekkelijker worden gemaakt voor jongeren. Daarom willen we ook een goede stagevergoeding in gaan voeren; dus stagiairs niet afschepen met een fooi, maar te denken valt aan ruim 700 euro per maand. Dat is in andere sectoren, die ook jongeren proberen aan te trekken, al heel gebruikelijk. En bovendien moet nu ook echt het generatiepact in de nieuwe cao worden omgezet in een recht.'

Voorstellenbrief vastgesteld

Alle kaderleden stonden achter de cao-voorstellen en vervolgens stelden de leden van de subsectorraad Metalektro de cao-voorstellenbrief vast. Die brief versturen we medio augustus naar de werkgevers. De cao-onderhandelingen gaan op 8 september van start.

Gezond en met plezier aan het werk blijven

Tijdens de sectorconferentie was er in de middag aandacht voor Duurzame Inzetbaarheid (DI), ook een belangrijk onderwerp in de cao. Want wil je gezond en met plezier aan het werk blijven, dan is het belangrijk dat je nadenkt over je werk nu en in de toekomst. De aanwezige kaderleden streden in teams om de ‘Duurzame Inzetbaarheid Wisselbeker’ voor het meest innovatieve DI-voorstel. Deze beker ging naar de BGA Leeuwarden voor hun voorstel om een DI-uur per maand samen te borrelen, vanuit het idee dat teamspirit en plezier goed is voor lichaam en geest. Onder het motto ‘lachen is gezond’ werd door deze winnaar ook nog eens benadrukt dat ‘samen met plezier werken’ erg belangrijk is om fit te werken en te blijven.

Duurzame Inzetbaarheid in de Metalektro

In de cao Metalektro staan een aantal afspraken die bevorderen dat je duurzaam inzetbaar kunt blijven als werknemer. Bijvoorbeeld opleidingsdagen, de duurzame inzetbaarheidsdag en de scholingsvoucher van €1.500.

Het team Duurzame Inzetbaarheid van FNV Metaal staat klaar om werknemers te helpen deze afspraken te verzilveren. In iedere regio zijn een bestuurder en consulent werkzaam, waar werknemers een beroep op kunnen doen als het gaat om bijvoorbeeld loopbaanvraagstukken en aanvragen van een voucher. Ook organiseren zij regelmatig workshops, zoals ‘beter in gesprek met’, ‘pesten op het werk’, ‘ontslagen wat nu?’

Daarnaast gaat het team naar de Metalektro-bedrijven om het onderwerp duurzame inzetbaarheid hoger op de agenda van OR en management te krijgen.