Nieuwe cao Metalektro definitief

Meerderheid leden stemde voor het akkoord

Door Redactie 4 november 2022

Na het bereiken van het onderhandelaarsakkoord was het woord aan de leden. Velen van jullie hebben je over het akkoord uitgesproken en de uitslag was duidelijk. Een grote meerderheid stemde voor het akkoord, net als de achterban van de andere cao-partijen. Daarmee is de nieuwe cao Metalektro definitief geworden. De cao gaat in op 1 december 2022.

Definitief een nieuwe cao Metalektro

Welke cao-afspraken zijn nu definitief geworden?

Afspraken in de nieuwe cao

• De cao Metalektro heeft een looptijd van 1 december 2022 tot en met 31 mei 2024 (18 maanden).

• 5,5% per 1 december 2022
  • 3,5% per 1 januari 2024
  • € 60 per maand gedurende de looptijd van de cao, dit is voor een modaal inkomen 2% loonsverhoging. Deze afspraak geldt ook voor uitzendkrachten.
  • Door deze structurele loonsverhogingen is het uurloon per 1 januari 2024 minimaal € 14.

Het loon stijgt in totaal met 11%. Vanaf 1 december 2022 stijgen modale lonen (dat zijn de meest voorkomende lonen) met 7,5%. Een jaar later komt daar nog eens 3,5% structureel bij.

• Werkgevers bieden in de looptijd van deze cao 1.800 uitzendkrachten een vast dienstverband aan.

• Geen verplichting tot overwerk meer, dit kan alleen nog bij echte calamiteiten.
  • Er komt een pilot over werktijdregelingen met de vakbonden afspreken. Deze proef evalueren we voor 1 januari 2024.
  • De vierdaagse werkweek mag alleen nog worden geweigerd door de werkgever bij zwaarwegend bedrijfsbelang.

• Er komen weer scholingsvouchers waarmee je zelf bepaalt wat jij wilt leren.

• Het generatiepact is verlengd. Je kunt minimaal tot en met 31 december 2028 deelnemen aan deze regeling. De salarisgrens in de generatiepactregeling wordt geïndexeerd met de in de cao overeengekomen structurele loonsverhogingen.
  • De Duurzame Inzetbaarheidsdag blijft bestaan (de tekst in de cao wordt verduidelijkt).
  • We verlengen de huidige pensioenregeling (BUO) en we starten de onderhandelingen over een nieuwe pensioenregeling in het voorjaar van 2023.

• Er komen redelijke reiskosten-, thuiswerk- en stagevergoedingen voor werknemers.
  • Vakbondsleden mogen deelnemen aan een cao-scholingsdag.
  • Vakbondscontributie mag fiscaal worden verrekend via de werkkostenregeling.
  • Vakbonden mogen gebruikmaken van de gebruikelijke communicatiekanalen binnen het bedrijf.
  • De strategische agenda die de basis is van de huidige goede verhoudingen tussen cao-partijen, wordt verder vormgegeven. Denk bijvoorbeeld aan de gezamenlijke aanpak van vergroening van de industrie en het aandacht vragen voor personeelskrapte richting overheid. Daarnaast zetten we een onderzoek uit naar de positie van de sector.

Dit zijn de hoofdpunten, er zijn meer afspraken gemaakt. In de cao-krant staan alle gemaakte afspraken met toelichting.

Dankzij een sterke vakbond

Een goede cao ontstaat niet vanzelf, maar is te danken aan alle leden die samen een sterke vakbond vormen.
Met meer leden staan we nog sterker. Word lid! Nu de eerste zes maanden voor 25 euro.

Of maak je collega lid en verdien een tientje.

Naar cao-traject pagina