Cao onderhandelingen Motorvoertuigen zijn gestart

Dit zijn de voorstellen voor de nieuwe cao

Door Redactie 10 februari 2022

De onderhandelingen over de nieuwe cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven zijn gestart. In de eerste ronde op 9 februari hebben de vakbonden de wensen en verwachtingen van hun leden toegelicht. De BOVAG heeft nog niet inhoudelijk gereageerd op onze voorstellen.

Onderhandelingen voor een nieuwe cao Motorvoertuigen is gestart

Snel een eerlijke cao

Iedereen aan de onderhandelingstafel zegt te beseffen dat we snel tot een goede cao moeten komen zonder een langdurige tegenstelling of een conflict. De FNV is bij de onderhandelingen aanwezig met 2 bestuurders en 2 kaderleden. Wij proefden duidelijk dat de BOVAG op zoek is naar constructief overleg, maar dat zegt nog niets over de concrete toezeggingen. Wat ons betreft komt er een eerlijke cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven. Want de bedrijven hebben genoeg vet op de botten!

Ontwikkelingen in de sector

De huidige cao sloten we af in 2020 tijdens een ongekende krimp van de economie en omzetverlies in de bedrijven. De situatie is nu anders. De economie groeit weer hard, er is volop werk in de sector, hoge inflatie en tegelijkertijd een enorm tekort aan vaklieden. Kortom, tijd voor stevige loonsverhogingen.

Kijk en vergelijk

Dit willen wij:

• Prijscompensatie: we eisen een loonsverhoging die de inflatie compenseert.
  • Koopkrachtverbetering: boven op de prijscompensatie willen we een loonsverhoging van € 100 per maand voor iedereen.
  • De FNV strijdt voor een minimum uurloon van € 14. Dit moet dan ook de bodem zijn voor de lonen in de cao.
  • Afschaffing van de jeugdlonen: iedereen belonen op basis van functie en ervaring.
  • Betere vergoeding van overwerk, zodat overwerk meetelt voor je vakantiedagen en pensioenopbouw.
  • Een cao met een looptijd van 12 maanden, van 1 april 2022 tot en met 31 maart 2023. Over een langere looptijd van de cao valt wel te praten, als werkgevers ook daarvoor voldoende loon bieden.

• Nog geen loonbod
  • Willen mogelijk een extra verhoging van de jeugdschalen
  • Hebben nog geen reactie gegeven over een betere vergoeding van overwerk
  • Hebben nog geen reactie gegeven over de looptijd van de nieuwe cao.

Dit willen wij:

• Meer cao-bepalingen van toepassing verklaren voor verkopers. Zij zijn nu van bijna alle belangrijke afspraken uitgezonderd, zodat hun bescherming en zekerheid te beperkt is.
  • Eerder recht op een contract voor onbepaalde tijd. We willen de mogelijkheden inperken om veel en langdurig tijdelijke contracten te hanteren voor feitelijk vast werk.

Dit willen de werkgevers:

• Werkgevers willen onze voorstellen onderzoeken.

Dit willen wij:

• Extra vakantiedag, dus van 24 naar 25.
  • Ondanks goede cao-afspraken in 2020 is er nog steeds veel onrecht over de toekenning van ADV. We willen de versnippering stoppen en dus de sluiproute van de vrije keuzeregeling in de cao nu echt helemaal afsluiten. We willen de zeggenschap over de ADV bij de werknemers leggen. Allerlei vormen van het wegnemen van ADV, zoals het ‘kwartiertjesmodel’, moeten we stoppen.
  • Van 5 mei, Bevrijdingsdag, willen we een doorbetaalde vrije dag maken.

Dit willen de werkgevers:

• Nog geen reactie op ons voorstel over de toekenning van de ADV
  • Nog geen reactie op ons voorstel over de extra vakantiedag
  • Nog geen reactie op ons voorstel over 5 mei
  • Verruiming van het dagvenster van de truckersbranche (van 18:30 uur naar 20:00 uur), alleen toeslag voor de huidige werknemers en opschuiven van ontzie-maatregelen  voor oudere werknemers met 2 jaar.  Hier zijn we als FNV Metaal niet blij mee

Dit willen wij:

We willen de bestaande afspraken verlengen in overeenstemming met de duur van een wettelijke maatregel. Dus moeten we afspreken dat oudere werknemers tot en met 2025 drie jaar voor hun AOW kunnen blijven uittreden (dus tot en met 2028 een RVU-uitkering kunnen krijgen).

Dit willen de werkgevers:

De werkgevers hebben hier nog niet op gereageerd.

Dit willen wij:

• De arbeidsomstandigheden in de werkplaats moeten verbeteren. Er zijn zorgen over uitlaatgassen, bescherming bij grote hitte en gevaren bij onderhoud van elektrische voertuigen.
  • Verbetering van de naleving van de cao door meer toezicht en controle. Veel wensen van werknemers zijn eigenlijk al lang vastgelegd in de cao, maar werkgevers informeren de mensen vaak niet eerlijk en leven de afspraken niet na.
  • We willen de afspraken over voldoende opleidingsbudgetten en inzet van vakbondsconsulenten opnieuw tegen het licht houden en kijken of het beter kan.

Dit willen de werkgevers:

De werkgevers hebben hier nog niet op gereageerd.

Volgende overleg: donderdag 3 maart

Je ziet het. Onze voorstellen overhandigd en toegelicht. Werkgevers hebben nog niet op onze voorstellen inhoudelijk gereageerd. Op donderdag 3 maart is het volgende cao-overleg. Dan hopen we de nodige vorderingen te kunnen maken. Uiteraard houden we je hiervan op de hoogte.

Samen staan we sterker!

Met meer leden staan we nog sterker in de onderhandelingen.

Word lid!

Nodig je collega uit om lid te worden en verdien een tientje.