Op zoek naar een crisis cao

Cao Motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven

Door Redactie 30 oktober 2020

Op 29 oktober is FNV Metaal samen met de andere bonden voor de 2e keer aan tafel gegaan met de Bovag over een nieuwe cao. We hebben besloten om te onderzoeken of we op korte termijn tot een cao kunnen komen die past bij de huidige omstandigheden. Op 5 november weten we meer.

De 2e onderhandelingsronde cao Motorvoertuigen

Bijzondere tijden

Het zijn bijzondere tijden. Het coronavirus houdt ons allemaal bezig. Het zorgt voor onzekere tijden voor mensen en bedrijven. Veel bedrijven krijgen steun van de overheid, maar er zijn ook bedrijven die goed draaien. Werkgelegenheid is van groot belang. Maar we willen ook de koopkracht van werknemers in stand houden. En de afspraken in het Pensioenakkoord over eerder uittreden uitvoeren.

Keuze

In deze omstandigheden staan we voor een keuze:

• We gaan over alle voorstellen van bonden en werkgevers onderhandelen. De verschillen zijn groot, er is geen zicht op een snel resultaat.
  • We gaan onderzoeken of er overeenstemming mogelijk is over een beperkt aantal hoofdpunten die we echt nodig hebben en passen bij de crisis. Dat wordt dan een cao met een korte looptijd.

Verkenning

We hebben geen belang bij een lang en moeizaam cao-traject. Maar als het moet, dan moet het. We gaan liever voor een korte en snelle cao, maar dan moeten we wel goede afspraken kunnen maken over onze belangrijkste punten zoals de loonsverhoging, eerder uittreden voor zwaar werk, generatiepact, behoud leerwerkplekken en toekenning van ADV. We gaan kijken of dat lukt. Of dat het slechts een lege huls is. Op 5 november komen de cao-onderhandelaars weer bijeen.

Samen sterk

In goede en in slechte tijden, goed dat er een sterke vakbond is. Hoe meer gesprekken met collega’s over de cao en hoe meer leden, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers.

Ben je nog geen lid van de FNV? Nu is het moment, word lid!