Coronacrisis overheerst start van cao overleg

cao Motorvoertuigen en Tweewielers

Door Redactie 13 oktober 2020

De onderhandelingen over de nieuwe cao in de sector Motorvoertuigen en Tweewielers zijn 12 oktober gestart. In de eerste ronde hebben we jullie wensen toegelicht aan de Bovag die namens de werkgevers reageerde. We vinden het allemaal belangrijk dat we in deze crisistijden samen tot een cao komen zonder een langdurige tegenstelling en een conflict. Bovag is duidelijk op zoek naar goed overleg. Maar of ons dat lukt moet uiteraard nog blijken.

De onderhandelingen voor een nieuwe cao Motorvoertuigen is gestart op 12 oktober

Onze speerpunten

• Werknemers moeten hun koopkracht behouden. De FNV looneis is 5%, maar we houden rekening met sectoren waarin de crisis hard heeft toegeslagen.
  • Als bedrijven in zwaar weer zitten, zijn wij bereid te kijken naar een tijdelijk uitruil van geld en tijd.
  • We willen regelingen voor zwaar werk (eerder uittreden) en kortere arbeidsduur voor ouderen (generatiepact), waarmee we werkgelegenheid voor jongeren kunnen behouden. Ook willen we in deze crisistijd stageplekken voor BBL’ers stimuleren.
  • ADV moet overeind blijven en niet weggestopt kunnen worden in losse kwartiertjes.

Ontwikkelingen in de sector

De Bovag heeft in deze eerste ronde cijfers gedeeld van de ontwikkelingen in de sector. Het is duidelijk dat met name de personenauto’s en bedrijfswagens grote omzetverliezen lijden. Er zijn ook branches zoals de fietsen, brommers, motoren en caravans, waar het beter tot zelfs heel goed gaat. Veel bedrijven maken gebruik van de NOW-regelingen en krijgen steun van de overheid.

Punten van de Bovag

Om tot een cao te komen begrijpt de Bovag dat loon inleveren of een nullijn tot niets leidt. Of er wel behoud van koopkracht komt, is nog niet duidelijk. De Bovag wil met ons verder zoeken naar afspraken over het generatiepact en eerder uittreden voor mensen met zwaar werk. Hoewel de Bovag geen voorstellenbrief had opgesteld, zijn er wel wensen van werkgevers benoemd. Verruiming van het dagvenster (zonder toeslagen) en het opschuiven van ontzie-maatregelen waren daarin opvallend en niet positief.

Op 29 oktober is het volgende cao-overleg.

Samen sterk voor een goede cao

Een cao komt er niet vanzelf. We hebben jou hierbij nodig. Met jouw steun en inzet kunnen we weer een mooi cao-akkoord bereiken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Dat is nu nodig, maar ook in de toekomst. Sluit je aan, doe mee. Ben je nog geen lid? Word alsnog lid van de FNV.