Onderzoek loopbaan docenten Universiteiten

Verbeteren contracten om meer vaste banen te creëren

Door Redactie 8 november 2022

Onlangs is SoFoKles gestart met een studie om de contractuele positie van docenten binnen Universiteiten te verbeteren. We hopen dat er hierdoor meer vaste banen gecreëerd kunnen worden. De uitkomsten zijn input voor de volgende cao-onderhandelingen.

Studieafspraak docenten:

In de laatste cao is de volgende afspraak gemaakt:

E.2 Studieafspraak docenten

“Partijen onderkennen dat er behoefte is aan een helder loopbaanperspectief voor docenten dat recht doet aan hun bijdrage aan de universitaire sector en ook voor deze groep medewerkers getuigt van goed werkgeverschap. Daarom starten partijen in september 2022 een gezamenlijke studie om op basis van een analyse van gegevens vast te stellen hoe de contractuele positie van docenten in de volgende cao-periode kan worden verbeterd waarbij met name ook gekeken wordt naar de mogelijkheid om meer vaste contracten te creëren. Daarbij worden de mogelijkheden en beperkingen vanuit organisatieperspectief meegenomen. De uitkomsten van deze studie zijn input voor de onderhandelingen voor de volgende cao.”

Enquête en analyse

De studieopdracht is door cao-partijen verstrekt aan SoFoKleS en bestaat uit 2 delen:

• een enquête onder docenten en leidinggevenden;
  • een bedrijfseconomische analyse die vanuit organisatieperspectief de risico’s en mogelijkheden in kaart brengt.

Alle docenten en hun leidinggevenden in dienst bij alle universiteiten – onder andere onderwijsdirecteuren- hebben een unieke link ontvangen om de enquête in te vullen. Zij hebben 2 weken de tijd om dit te doen.

Onderhandelingen over de nieuwe cao

Op 16 november is de eerste bijeenkomst van vakbonden en werkgevers. Het akkoord onder de huidige cao kent maar een beperkt aantal afspraken. Daarom zullen vakbonden in dat overleg in ieder geval aandacht vragen voor de highlights uit de gezamenlijke inzet die in 2022 gepresenteerd is

De feitelijke onderhandelingen starten in de eerste maanden van het nieuwe jaar. Vóór die tijd praten we graag met jou over jouw wensen voor de nieuwe cao. Neem daarom deel aan de live cao-ophaalsessie en de digitale webinar. Geef je via deze link alvast op om deel te nemen of te helpen organiseren. Ook op onze website en via de lokale nieuwsbrieven van onze vakbondsfunctionarissen houden we je op de hoogte!

Samen sterk

Met meer leden staan we nog sterker in de onderhandelingen met de werkgevers. Is jouw collega nog geen lid van de FNV? Overtuig hem of haar dan van het nut van het lidmaatschap en verdien zelf een tientje.

Nodig je collega uit

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.