Afspraak ouderschapsverlof per 2 augustus 2022

Door Redactie 31 mei 2022

Op 2 augustus 2022 treedt de Wet betaald ouderschapsverlof (Wbo) in werking. De cao Rijk kent al een vorm van betaald ouderschapsverlof, maar niet zo uitgebreid als de Wbo. Met de werkgever hebben we afgesproken om de rechten in de Wbo vast te leggen in de cao Rijk. Omdat de werkgever voorbereidingen moet treffen om de aanspraak per 2 augustus 2022 uit te voeren, hebben we tijdens de lopende cao-onderhandelingen hierover afspraken gemaakt.

Ouders met kinderen

Nieuwe voorziening betaald ouderschapsverlof in de cao Rijk

Vanaf 2 augustus 2022 wordt het wettelijk betaald ouderschapsverlof onderdeel van de voorziening in de cao Rijk:

• De duur van de loondoorbetaling tijdens ouderschapsverlof blijft dertien weken, door de werknemer te gebruiken tot het kind de leeftijd van acht jaar bereikt.
  • De hoogte van de loondoorbetaling wordt:
    • 100% van het maandinkomen tijdens de periode waarvoor recht is op de UWV-uitkering (waarbij de werkgever de achteraf aan te vragen UWV-uitkering dus voorschiet en aanvult tot het cao-niveau).
    • 75% van het maandinkomen tijdens de periode waarvoor geen recht is op de UWV-uitkering (deze periode kan afhankelijk van de keuze wanneer de werknemer ouderschapsverlof opneemt tussen vier en dertien weken bedragen).
  • De voorwaarde van één jaar in dienst zijn om aanspraak te kunnen maken op de cao-aanvulling vervalt.
  • De terugbetalingsverplichting bij vertrek uit de sector Rijk vervalt.

Ouderschapsverlof ingegaan voor 2 augustus 2022

De nieuwe regeling geldt voor alle werknemers. Dus ook voor werknemers waarvan het betaald ouderschapsverlof voor een kind is ingegaan vóór 2 augustus 2022. Daarin zijn verschillende situaties mogelijk. Welke situatie op jou van toepassing is, lees je hier.