Kilometervergoeding medewerkers Rijk terug naar 21 cent

Met ingang van april 2023

Door Redactie 27 maart 2023

De hoge km-vergoeding voor woon-werkverkeer gaat vanaf 1 april 2023 tot het einde van de looptijd van de cao (1 juli 2024) weer naar 21 cent per km. Dat hebben FNV, de andere vakbonden en de werkgever Rijk afgesproken.

rekenmachine en munten

Indexatie

De km-vergoeding was in 2022 ook 21 cent per km. De indexatie van het bedrag gebeurt op basis van de prijsontwikkeling van de OV-abonnementen. Deze was gedaald in 2023 waardoor de km-vergoeding naar 20 cent per km ging. Tijdens de volgende cao-onderhandelingen zullen werkgever en de vakbonden bekijken of een andere wijze van indexeren gewenst is.

Hoge en lage vergoeding

Er zijn twee bedragen voor kilometervergoeding woon-werkverkeer; de hoge en de lage. De lage is voor iedereen die met het ov kan reizen. Voor de medewerkers die niet met het ov op het werk kunnen komen is er de hoge kilometervergoeding.

In 2024 opnieuw op de agenda

Na signalen van de leden zijn de FNV vakbondsbestuurders aan de slag gegaan. In deze tijd van hoge inflatie en brandstofkosten vonden we dat het niet gepast was om het cao-artikel nu zo uit te voeren. We zijn blij met dit resultaat. Bij de volgende cao-onderhandelingen staat het opnieuw op de agenda.