Programma actieweek ‘Investeer in onderwijs’

Door Redactie 7 maart 2019

In de actieweek bezoeken de FNV, de AOb en FvOv scholen in het hele land om te praten over de noodzaak van investeren in onderwijs. Tijdens de actieweek zijn er in het hele land lokale acties. We sommen hieronder op welke acties dat zijn. Dit programma vullen we aan met nieuwe evenementen.

Actieweek ‘Investeer in onderwijs’

Laat ons weten welke acties of activiteiten er op jouw school staan gepland via actie@aob.nl. Bij openbare basisschool De Petteflet in Groningen hebben ze het actieprogramma al rond. Basisscholen De Windhoek in Almelo en Twekkelerveld in Enschede zijn ook vanaf de start de hele week actief.

Als start van de actieweek roepen de FNV, de AOb en FvOv scholen in Nederland op om 12.00 uur een lawaai- en applausmoment in te lassen. Ouders, leerlingen, studenten en onderwijspersoneel kunnen zo laten zien dat zij allemaal vinden dat investeren in onderwijs hard nodig is. Nu al zijn er veel scholen bekend die werk gaan maken van de lawaai- en applaus-actie. We noemen er een paar: Almelo OBS De Windhoek; Epe St Bernardus samen met de plaatselijke vrijwillige brandweer; Enschede Twekkelerveld, Passe Partout in Venlo. Doet jouw school ook mee aan de lawaai- en applaus-actie? Laat het ons weten via actie@aob.nl.

De Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam doen ook mee aan het lawaai-moment. Om 13.00 uur wordt een lawaai-moment in de Utrechtse bibliotheek in de binnenstad en in een kantine op de Uithof. In Amsterdam organiseren studenten om 12.00 uur een lawaaimoment en adhesie aan de docenten op het Roeterseiland.

Op verschillende plaatsen zijn er regionale startbijeenkomsten, waar vertegenwoordigers van de bonden aanwezig zijn:

• Groningen: Vanaf 11.30 uur is er een lawaai- en applausmoment op het Academieplein. Gevolgd door een gesprek met Jouke de Vries (collegevoorzitter van de Rijksuniversiteit Groningen) en actievoerders de in senaatskamer. FNV-bestuurders Jan Boersma en Marty Schuurman zijn daar aanwezig.
  • Hengelo: Een lawaai-actie in de Gieterij van ROC Twenthe, scholen in Hengelo worden opgeroepen een afvaardiging te sturen. AOb-bestuurder mbo Tamar van Gelder spreekt hier.

De universiteiten in Groningen, Utrecht en zeer waarschijnlijk in Amsterdam maken een complimentenmuur voor docenten. #geefjedocenteencompliment

De FNV en de AOb bezoeken mbo-opleidingen. Ze starten om 9 uur bij Zadkine in Rotterdam. De FNV houdt met WOinActie een WOinActiemanifestatie op de Radboud Universiteit Nijmegen, Erasmusplein, van 12.30 – 13.15 uur.

De UvA houdt een Roetersmars, een mars bij het Roeterseiland van de UvA.

De FNV en AOb hebben alle studentleden opgeroepen tot een landelijke verwenwoensdag voor docenten op lerarenopleidingen in het hoger beroepsonderwijs of op stagescholen.

Een FNV-team bezoekt de Fontys hogeschool in Den Bosch om 13.00 uur. In Sittard bezoekt een AOb-team de Nieuwste Pabo.

(Engelstalig) debat in het Linnaeusgebouw, kamer 6 in de Radboud Universiteit, 15 uur. Het debat gaat over welke gevolgen het gebrek aan investeringen en perspectief op het onderwijs heeft. Rens Bod en Paola Gori Giorgi, beiden van WOinActie, zijn de gepsreksleiders.

Drie wetenschappers gaan in de nationale actieweek op 14 maart vanaf 11.15 uur met onderwijsminister Ingrid van Engelshoven (D66) in debat over de grootste problemen en mogelijke oplossingen in het wetenschappelijk onderwijs. Wil je erbij zijn? Meld je dan nu aan en stuur een mail naar: woinactie@gmail.com. Het debat vindt plaats op een campus van de Universiteit Leiden aan de Schouwburgstraat 2 in Den Haag.

De  FNV organiseert een flyer- en frietactie op het centrale plein van Tilburg University van 12.00-13.00 uur.

In Amsterdam start de actiedag om 8.30 uur bij een basisschool, waar een FNV- en AOb-team samen met ouders en leerlingen voor schooltijd een ode aan het personeel brengen. Daarna bezoeken de teams scholen in de hele stad en discussiëren over het uitblijven van investeringsplannen.

Landelijke onderwijsstaking en manifestatie op het Malieveld van 12.00 uur tot 13.30 uur.

Het programma is bekend, bekijk het programma. Meer informatie vind je op de actie-pagina

3FM steunt de staking, zo staat op hun website. Scholieren die door de staking geen les krijgen, kunnen naar het skatepark Pier 15 in Breda komen voor de speciale ‘vriendenopvang’ van 3FM-dj Sander Hoogendoorn.