40.000 actievoerders op Malieveld: ‘Investeer in onderwijs!’

Meer dan 40 duizend stakers lieten er op vrijdag 15 maart op het Haagse Malieveld geen misverstand over bestaan: investeer in onderwijs. Onderwijspersoneel kan niet meer het onderwijs en de  ondersteuning geven die hun leerlingen en studenten verdienen. En dat doet pijn.

Heel even brak de zon door op het stormachtige en koude Malieveld. Cabaretier en dagvoorzitter Dolf Jansen zag er een teken in: 'De zon schijnt op het Nederlandse onderwijs. Het is symbolisch en duurt ook maar heel even.' Gebrek aan warmte – lees: aan geld en waardering – voor het onderwijs is precies de reden dat meer dan 40 duizend stakers naar het Malieveld afreisden. De petitie Investeer in onderwijs is door bijna 105.000 mensen ondertekend.

Lees verhalen uit de sector

Hoe nu verder?

FNV-bestuurder Jan Boersma: 'De opkomst op 15 maart en de uitslagen van de Provinciale Statenverkiezingen spreken voor zich. Nu roepen we ook de werkgevers op om hun invloed te gebruiken. Als er geen extra investeringen komen zullen we doorgaan met acties, van primair onderwijs tot en met universiteiten; de werkdruk moet omlaag en onderwijs moet weer een aantrekkelijke sector worden om in te werken.'

Stakingsuitkering

Heb je gestaakt op 15 maart en is er loon ingehouden? Als lid van de FNV heb je recht op een stakingsuitkering. Die stakingsuitkering bedraagt 63 euro voor een hele dag en is belastingvrij. Heb je minder uren gewerkt op 15 maart, dan wordt er naar rato van de arbeidstijd uitgekeerd. Stuur een kopie of duidelijke foto van jouw loonstrook waar het ingehouden bedrag op wordt vermeld via e-mail naar: stakingsuitkeringen@fnv.nl of per post naar: FNV Finad/Stakingsadministratie, postbus 9208, 3506 GE Utrecht.