Het wordt druk op het Malieveld

Onderwijsactie leeft in alle lagen van het onderwijs

Door Redactie 11 maart 2019

Het wordt vrijdag 15 maart druk bij de eerste onderwijsbrede actie op het Malieveld in Den Haag. Uit een peiling van Aob blijkt dat ongeveer de helft van de scholen voor basis- en speciaal onderwijs aanstaande vrijdag gesloten is. Het aantal scholen voor voortgezet onderwijs dat de deur dicht doet groeit met de dag. Het merendeel van die stakers gaat naar het Malieveld.

Voor een fatsoenlijke cao moet er meer geld bij

In de randstad is het lerarentekort het hevigst, dus daar zijn zelfs nog meer scholen gesloten. Respondenten geven aan dat vooral de hoge werkdruk reden tot staking is.

Tijdens de honderden schoolbezoeken merkten vakbondsteams de afgelopen weken dat niet-leden zo af en toe twijfelen over staken. Dit komt voornamelijk omdat zij denken dat er nog onderhandeld wordt met het kabinet. ‘Dat is absoluut niet het geval’, maakt AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen duidelijk. ‘Er wordt voorzichtig met werkgevers afgetast wat de ruimte is voor nieuwe cao’s, maar in het primair onderwijs bijvoorbeeld schreven álle bonden en de PO-raad samen een brief dat er voor een fatsoenlijke cao meer geld van het kabinet bij moet. Slob en Van Engelshoven, het hele kabinet, komen alleen niet over de brug. Vrijdag willen we op het Malieveld aan de politiek duidelijk maken dat investeren in onderwijs echt nodig is. Het tekort ontregelt de scholen. De collegezalen zitten bomvol.’

Veel studenten naar Malieveld

In mbo en hbo wordt ook gestaakt, maar niet massaal. De actiebereidheid bij de universiteiten is wél groot, zo blijkt uit signalen van FNV Onderwijs en Onderzoek, WOinActie en studentenvakbond LSVB.

Kwart betaalt door

Uit de peiling onder AOb-leden blijkt verder dat ongeveer een kwart van de scholen of opleidingen doorbetaalt bij de staking. Alleen in het mbo is dat minder, slechts 5 procent. Liesbeth Verheggen: ‘Onze leden krijgen natuurlijk een stakingsuitkering die het verlies aan loon verzacht. Werkgevers mogen inhouden, er wordt immers gestaakt. Al staken we natuurlijk wel voor een gemeenschappelijk doel: investeringen in onderwijs. Er zijn nog best wel werkgevers die zich wat mij betreft sympathieker over dat doel en de actie daarvoor zouden kunnen uitlaten, of ze nu besluiten om loon in te houden of niet.’

Bekijk ook het programma tijdens de stakingsmanifestatie op vrijdag 15 maart. Of bekijk een overzicht van de acties tijdens de actieweek