Programma actiedag onderwijs 15 maart bekend

Kom met je collega's naar Den Haag!

Door Redactie 05 maart 2019

Volgende week vrijdag is het zover: de landelijke actiedag in het onderwijs! Nu deze dag steeds dichterbij komt, wordt ook het programma bekend gemaakt. De dag start om 12.00 uur en wordt aan elkaar gepraat door cabaretier, radiomaker en onderwijspleitbezorger Dolf Jansen. Verdere zijn er sprekers die te maken hebben met het onderwijs en is er muziek.

Ik staak 15 maart

Sprekers

Naast Han Busker (voorzitter van de FNV), Liesbeth Verheggen (voorzitter van de Algemene Onderwijsbond) en Jilles Feenstra (voorzitter van de FVOV) zullen er mensen spreken die zelf in alle vormen van onderwijs werken of er dagelijks mee te maken hebben.

John is leraar orde en veiligheid op het Nova College in Haarlem. Hij is boos, omdat het docentschap ten onder gaat aan de huidige werkdruk en het slechte imago. Zijn collega’s vallen om en worden niet meer vervangen, vertelt hij ook in het NOS-journaal van 9 januari (vanaf 10 minuut 40, red.).

Juf Britt kent leerlingen die niet naar het toilet willen, omdat er geen geld is om wc’s op basisscholen fatsoenlijk schoon te maken. Ook wijst zij op de werkdruk. 'Sommige kinderen hebben het nodig om een moeilijke som 3 keer uitgelegd te krijgen. Dat lukt in de praktijk vaak niet meer.'

Jean-Pierre geeft natuurkunde en wiskunde op het stedelijk Gymnasium in Schiedam. Hij vindt het nog steeds bizar dat het woord ‘lerarentekort’ in het hele regeerakkoord niet voorkomt. Hij voelt zich lelijk in de kou gezet door dit kabinet. Geregeld is hij van 8 uur ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds op school om alle taken te kunnen doen. Meer over zijn werkervaring in het voortgezet onderwijs – en het hoge aantal burn-outs – in dit Radio1-interview uit 2018.

Door het structurele tekort aan onderwijspersoneel krijgen de kinderen van Jeroen al een tijdje maar 4 dagen per week les. ‘Dit is een gigantisch probleem’, vertelt Glas. ‘Ook ouders moeten zo veel mogelijk de overheid lastigvallen en op 15 maart naar het Malieveld komen.’

Voor het eerst in de geschiedenis doen ook universiteiten mee aan een gezamenlijke landelijke onderwijsstaking. ‘We hebben een gemeenschappelijk doel’, zegt Rens. ‘En dat is de kwaliteit van het onderwijs. Maar die kunnen we niet bieden als onze docenten kapot gaan aan de werkdruk.’

Roy wil de Onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven vooral wijzen op de oplopende werkdruk, óók bij onderwijsondersteuners.

Op de facebookpagina van LSVb roept Van Breugel op tot solidariteit onder de studenten in Nederland en vraagt ze hen en masse naar het Malieveld te komen. De LSVb is tegen het ‘schuldenstelsel’ en voor een betere onderwijskwaliteit in het hoger onderwijs.

Muziek

Een half uurtje voor de manifestatie speelt de Bogerman Band van csg Bogerman uit Sneek. Zij spelen ook na afloop. Daarnaast treedt een schreeuwkoor van de Fontys-pabo uit Tilburg op.

Dáárom kom je naar de actie!

Twijfel je nog of je naar Den Haag komt? Kijk dan het actiefilmpje en laat je overtuigen.

Teken de petitie

Heb je de petitie ‘Investeer in onderwijs’ al getekend? Zo niet, doe het dan nu.

Vervoer

Wil je meer weten over vervoer naar het Malieveld? Kijk dan hier voor meer informatie.