Hoofdlijnen nieuwe cao ABN AMRO

5,5 % meer loon en 5 extra vakantiedagen

Door Redactie 11 september 2019

We hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao en Sociaal Plan. Iedereen krijgt 5,5% meer loon en 5 extra vakantiedagen. In dit bericht kun je de hoofdlijnen lezen. Ook vind je hier de tekst van het onderhandelingsresultaat. Binnenkort mogen jullie stemmen over dit resultaat.

ABN AMRO-werknemers krijgen 5,5% meer loon

De hoofdlijnen

1. De cao en het Sociaal Plan heeft een looptijd van 2 jaar (kalenderjaren 2020 en 2021). De loonontwikkeling is 2.75% per 1-4-2020 en 2.75% per 1-4-2021.
  2. Alle medewerkers krijgen een week vakantie erbij. Deze week is ook bedoeld als compensatie voor de nieuwe pensioenafspraak.
  3. De huidige regeling van 5 dagen vrijwilligerswerk en 2 dagen scholingsverlof worden omgezet in 5 dagen Banking 4 Better days met een bredere doelstelling, duurzame inzetbaarheid, work-life-balance, maatschappelijke betrokkenheid. Het gebruik ervan, nu wordt nog geen kwart van deze dagen daadwerkelijk opgenomen, zal worden gestimuleerd.
  4. Het Sociaal Plan zal voortaan uitgaan van 1/3 maandsalaris per dienstjaar, de Transitievergoeding (TV) per 1-1-2020, met een factor van 2.3. Daarboven gelden twee maandsalarissen. De huidige aftopping op basis van opgebouwd vroegpensioen verdwijnt en wordt vervangen door een aftopping op basis van het loon tot de aow-datum. De bepalingen van de TV per 1-1-2020 blijven de basis, maar worden als een aparte ABN AMRO-formule beschreven zodat toekomstige aanpassingen (en tot nu toe waren dat meestal verslechteringen) niet meer automatisch doorwerken.
  5. De premie die aan het pensioenfonds wordt betaald voor pensioenopbouw verandert. Op dit moment is dat een dynamische premie en deze wordt een vast premie van 41% van de pensioengrondslag in 2020 en daarna vier jaar 37%. Uitgangspunt blijft een fiscaal maximale pensioenopbouw. Omdat de premie ten opzichte van nu omlaag gaat en omdat de rente nog steeds zakt, is de pensioenopbouw onzekerder, wat inhoudt dat er een kans bestaat dat in enig jaar de pensioenopbouw niet volledig is.

Meer lezen

Meer informatie kun je lezen in het onderhandelingsresultaat

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.