Eindbod van werkgevers uiteindelijk geaccepteerd

Nieuwe cao Houthandel is een feit

Door Redactie 21 oktober 2021

Uiteindelijk hebben leden van FNV Bouwen en Wonen en CNV ingestemd met het definitieve magere eindbod van de werkgevers en is er nu een nieuwe cao Houthandel. Door de langzaam verschuivende én onvoldoende inzet van werkgevers heeft het (te) lang geduurd tot we tot een akkoord konden komen. Voor de volgende cao-onderhandelingen hebben wij jouw hulp hard nodig om tot een beter resultaat te komen.

Nieuwe cao Houthandel

Afspraken nieuwe cao Houthandel

Uit de verschillende voorstellen is uiteindelijk maar op enkele punten een afspraak gemaakt.

• De cao loopt tot 1 april 2022
  • 2% loonsverhoging per 1 november 2021
  • 2% loonsverhoging per 1 januari 2022
  • Eenmalige uitkering van € 350 in november. Werkgevers die al eerder, vooruitlopend op cao-afspraken, een loonverhoging hebben doorgevoerd of eenmalige uitkering hebben gedaan kunnen die verrekenen.
  • De vakbondscontributie over 2021 kan weer worden verrekend via je loon. (Vraag via MijnFNV je jaaropgave contributie op en lever die in bij de salarisadministratie)
  • Verplicht overwerken is verruimd tot 55 jaar
  • Verplicht in ploegen is verruimd tot 58 jaar (nachtdienst blijft tot 55 )

Meer betrokkenheid leden nodig

De huidige cao loopt eind maart af. Daarom starten we eind februari we de onderhandelingen voor de nieuwe cao. Wij vragen jou en jouw collega's dan weer wat jullie belangrijk vinden in jullie nieuwe cao. Wat kan bijvoorbeeld beter?

De huidige nieuwe cao is mager, maar 'beter dit dan nog steeds niets' is zo’n beetje de reactie van de leden. Echter: met meer en duidelijker actiebereidheid van onze leden, hadden we waarschijnlijk een beter bod voor de nieuwe cao kunnen krijgen.

We hopen daarom in aanloop naar de onderhandelingen voor de volgende cao op meer betrokkenheid van de leden. Het moet voor werkgevers duidelijk zijn dat onze voorstellen stevig draagvlak hebben.

Maak ook je collega lid

Dus: een goede cao komt er niet vanzelf. We hebben jou hierbij nodig. Met jouw steun en inzet kunnen we weer een mooi cao-akkoord bereiken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Maak je collega daarom ook lid van de FNV en verdien een tientje!

Nodig je collega uit

Vragen of opmerkingen

Heb je in de tussentijd vragen en opmerkingen over de cao? Mail dan naar houthandel@fnv.nl

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.