Onderhandelingen cao Houthandel verlopen bijzonder teleurstellend

Door Redactie 11 mei 2023

Op 10 mei vond alweer de derde ronde plaats voor de onderhandelingen voor een nieuwe cao. Ten opzichte van de vorige ronde zijn we niet veel opgeschoten. De verschillen zijn nog veel te groot.

Foto: Voorafgaand aan de onderhandelingen boden we de werkgevers 700 petities aan waarin werknemers in de houthandel aangeven een goed loon te willen en de wens dat boven-cao'ers, ook onder de cao vallen.

Loonbod werkgevers veel te laag

Als vakbonden hebben we laten zien dat we weten wat onderhandelen is en een nieuw voorstel neergelegd voor bijvoorbeeld het loon. Dit voorstel behelst een loonstijging van ongeveer 10%. De werkgevers hebben ook een stap gemaakt, maar die is veel te klein. De loonstijging die zij zien is 5,4% structureel en € 600 bruto eenmalig.

Boven-cao'ers onder cao brengen 'te duur'

Op een ander voor ons heel belangrijk voorstel wordt hard nee gezegd. Werkgevers willen op geen enkele manier nadenken over het onder de cao brengen van de zogenaamde boven-cao’ers. Zij geven aan dat dat veel te duur is en ook niet past bij de arbeidsvoorwaarden van deze groep mensen.

Daarnaast wordt gezegd dat werkgevers alleen maar mensen spreken over dit onderwerp die zich niet willen laten vertegenwoordigen door de vakbonden. En dat is vreemd, want wij praten nu juist met heel veel mensen die het tegenovergestelde zeggen.

Dit zijn de verschillen

Hier zie je per onderwerp hoever we nog uit elkaar liggen:

FNV Werkgevers
Loon

Vanaf 1 juli 2023: € 100 bruto per persoon per maand erbij
Lonen verhoogd met 6%

1 september 2023 3%
1 januari 2024 2,4%
1 juli 2023 € 600 bruto eenmalig

Reiskosten

Maximale fiscale regeling en geen onder- en bovengrens aan de kilometers (nu € 0,21 per kilometer onbelast).

€ 0,21 kan, misschien ook € 0,22 per 1 januari 2024. De grens dat tussen 10 en 30 kilometer betaald wordt kan naar 40 kilometer

Zwaarwerkregeling

Het gaat deze ronde niet lukken is onze inschatting, maar het onderwerp is belangrijk en moet na deze onderhandelingen besproken blijven worden (protocol).

Akkoord.

Voor wie een cao?

Voor iedereen in de sector (dus geen boven-cao'ers meer).

Voor alleen de mensen die er nu ook al onder vallen.

Pensioen

Het bedrag waarover je geen pensioen opbouwt is veel te hoog voor de laagste inkomens in de houthandel. Door het niet meer laten stijgen van dit bedrag kan er jaarlijks iets gerepareerd worden.

Akkoord, maar alleen voor 2024.

Thuiswerken

Voorstel ingetrokken, op het moment weinig op terug gehoord van leden.

Concurrentiebeding

Voorstel ingetrokken, op het moment weinig op terug gehoord van leden.

Naleving van de cao

Actief vanuit de sector controleren.

Misschien alleen in een bijzondere situatie.

We gaan met jou in gesprek

We hebben de werkgevers gisteren gemeld dat we de tijd tot de volgende afspraak gaan gebruiken om intensief met de werknemers in de sector te overleggen wat we met deze patstelling moeten. Op korte termijn horen jullie hier meer over.

De volgende onderhandelronde is op 6 juni.

Hoe meer actieve leden, hoe beter de cao

Een cao staat of valt met de betrokkenheid van leden. Heel kort samengevat, hoe meer leden zich actief inzetten voor hun eigen cao, hoe beter de afspraken zijn die gemaakt worden. Wil jij je ook actief inzetten, bijvoorbeeld door je aan te sluiten bij onze Whatsappgroep? Hier lees je wat mogelijk is.