Houthandel op weg naar acties en wie weet wat nog meer

Door Redactie 7 juni 2023

Op 6 juni waren de onderhandelingen voor de nieuwe cao Houthandel die al op 1 april van dit jaar in had moeten gaan. Het was alweer de 4e ronde en de laatste afspraak in onze agenda’s. Helaas liggen we zo ver uit elkaar dat verder onderhandelen op dit moment geen zin heeft. Tijd dus voor de volgende stap.

Werkgevers bieden zeker niet genoeg

Onze looneis van 6% erbij vanaf 1 juli 2023 én iedere werknemer € 100 bruto per maand erop vooruit (wat samen neerkomt op ongeveer 10% loonsverhoging), is afgewezen door de werkgevers. Ten opzichte van de vorige ronde is er wel iets bijgekomen, maar het is volstrekt onvoldoende. Daarnaast willen werkgevers een flink deel van de verhoging betalen in de vorm van een eenmalige uitkering en dat willen jullie niet.

Boven-cao’ers onder cao onbespreekbaar

Onze vraag om boven cao’ers tot de cao toe te laten werd als onbespreekbaar afgedaan.

Dit willen wij en dit willen zij

Voor de exacte stand van zaken, zie de tabel hieronder.

FNV Werkgevers
Loon

Vanaf 1 juli 2023:
€ 100 bruto per persoon per maand erbij
Lonen verhoogd met 6%

1 september 2023 3%
1 januari 2024 3%
1 juli 2023 € 700 bruto eenmalig

Reiskosten Maximale fiscale regeling en geen onder- en bovengrens aan de kilometers (nu € 0,21 per kilometer onbelast) € 0,21 kan, misschien ook € 0,22 per 1 januari 2024. De grens dat tussen 10 en 30 kilometer betaald wordt kan naar 40 kilometer
Zwaarwerkregeling Het gaat deze ronde niet lukken is onze inschatting, maar het onderwerp is belangrijk en moet na deze onderhandelingen besproken blijven worden (protocol) akkoord
Voor wie een cao? Voor iedereen in de sector (dus geen boven-cao'ers meer) Voor alleen de mensen die er nu ook al onder vallen
Pensioen Het bedrag waarover je geen pensioen opbouwt is veel te hoog voor de laagste inkomens in de houthandel. Door het niet meer laten stijgen van dit bedrag kan er jaarlijks iets gerepareerd worden. Akkoord, maar alleen voor 2024. En de afspraak uit 2023 definitief maken. Dat is niet hetzelfde als bevriezen.
Thuiswerken Voorstel ingetrokken, op het moment weinig op teruggehoord van leden
Concurrentiebeding Voorstel ingetrokken, op het moment weinig op teruggehoord van leden
Naleving van de cao Actief vanuit de sector controleren Misschien alleen in een bijzondere situatie
Ploegendienst en overwerk   De leeftijd waarop ploegendienst geweigerd mag worden moet verhoogd worden naar 59 jaar. De leeftijd voor overwerk blijft gelijk
PAGO Frequentie van de PAGO omhoog Kan naar 1 keer per 2 jaar

Wil jij in het actiecomité?

Wij gaan nu een plan uitdenken om werkgevers zover te krijgen om hun standpunten te herzien. Dat doen we met onder andere de cao-adviescommissie. Leden die werkzaam zijn in de sector. Ook is er een actiecomité in oprichting. Wil jij je hierbij aansluiten? Stuur dan een e-mail naar houthandel@fnv.nl.

We komen bij je langs

Misschien wil je dat we (eerst) langskomen op jouw werk om jou en je collega's bij te praten over deze situatie? Stuur een e-mail naar houthandel@fnv.nl.

Kom in onze Whatsappgroep

Wat je sowieso kunt doen is je aanmelden voor onze WhatsAppgroep. Je wordt dan als eerste geïnformeerd als er ontwikkelingen zijn rond jullie cao en eventuele acties. Wil je dit? Stuur dan een e-mail met je 06-nummer naar houthandel@fnv.nl en vermeld daarbij ‘WhatsAppgroep’. Let er wel op dat iedereen in de groep je nummer kan zien. Dat moet je dan goed vinden.

Samen sterker, maak je collega's lid

Een goede cao komt er echt niet vanzelf. Dat krijgen we alleen voor elkaar als we ons er samen voor inzetten. Word daarom nu lid of maak een collega lid van de FNV. Kijk voor meer info over voordelen en contributie op fnv.nl/lidworden. Ben je al lid en meld je een nieuw lid aan, dan ontvang je € 10 wervingspremie.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.