Eindbod werkgevers voor nieuwe cao Tuinzaadbedrijven ondermaats

Stem tegen het eindbod van werkgevers!

Door Redactie 26 januari 2024

Na vijf onderhandelingsrondes is het niet gelukt een nieuwe cao Tuinzaadbedrijven af te spreken. Werkgevers hebben op 23 januari een eindbod gedaan. Helaas hebben zowel de vakbonden als onze cao-commissie dit eindbod afgewezen. Daarom leggen we hem met een negatief stemadvies voor aan onze leden. Als FNV-lid kan je tot 12 februari stemmen. Doen!

Stem tegen het eindbod van werkgevers Tuinzaadbedrijven

Waar komen we vandaan?

Werkgevers in de Tuinzaadsector bieden voor de nieuwe cao niet meer dan 5% loonverhoging. Vakbonden hebben een uiterste poging gedaan om tot een betere afspraak te komen, maar dat bleek niet mogelijk. Als reactie hierop hebben werkgevers een eindbod gedaan.

Eind december waren we niet in staat tot overeenstemming te komen en was het verschil groot (4,5% vergeleken met 6,5%). We besloten om opnieuw met de achterbannen in gesprek te gaan en te bekijken welke ruimte er nog was. Op 23 januari bleek dat er aan werkgeverskant nog enige ruimte was, zij het tot maximaal 5%. In onze ogen was dit een miskenning van de ruim 1.700 medewerkers die hebben aangegeven dat een loonbod van 4,5% volstrekt onvoldoende was. Ook volgens de onderhandelaars van de vakbonden was dit onvoldoende We pleitten voor minimaal 6% loonsverhoging. Ondanks verschillende tegenvoorstellen in een laatste poging tot overeenstemming te komen, bleek ook dit niet haalbaar. Het was zeer frustrerend om met werkgevers te onderhandelen die geen mandaat hadden.

Negatief stemadvies

Jij kunt als lid nu stemmen voor of tegen dit eindbod van de werkgever. Wij leggen zelf een negatief stemadvies neer. De voornaamste reden is het zeer magere loonbod van 5%. Hierdoor worden niet alleen het schaalsalaris, maar ook alle andere salariscomponenten in de Tuinzaden uitgehold. Denk hierbij aan vakantietoeslagen, eindejaarsuitkeringen en pensioenopbouw. Kortom, het loonbod is niet alleen ondermaats, maar ligt zelfs onder het landelijke gemiddelde van 7,3 % loonsverhoging in 2023. Door dit loonbod ontstaat er structureel een koopkrachtverlies van 2,3% en wordt de inflatie van de afgelopen jaren niet gecompenseerd. Wij vinden dit eindbod onvoldoende en adviseren jullie om tegen te stemmen!

Stem

Hoofdpunten eindbod werkgevers Tuinzaden

De hoofdpunten uit het eindbod zijn:

• Cao-looptijd van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024.
  • Loonsverhoging van 5% per 1 januari 2024.
  • Functiegroep A vervalt.
  • Minimum percentage in verhogingsregeling bij eigen beoordelingssysteem wordt vastgesteld op 2% (i.p.v. 1,75%).
  • Jubileumuitkering van een bruto maandsalaris bij 25 en 40 jaar dienstverband.
  • Reiskostenvergoeding wordt verhoogd naar €0,23 per kilometer voor kilometers tussen de 5 en 35 km enkele reis.
  • Internationale reisdagen gemaakt door medewerker van functieniveau H of hoger worden gecompenseerd door maximaal een werkdag.
  • Werkgevers onderzoeken of deelname aan het project 'Internationale solidariteit' mogelijk is.

Natuurlijk staan er punten bij die we belangrijk vinden en grotendeels zelf hebben voorgesteld. Echter, de optelsom van de voorgestelde loonsverhoging en de aangeboden regelingen door de werkgevers vinden we onvoldoende. In het bijzonder waren de werkgevers niet bereid de 80/80/100 regeling te verbeteren, wat voor ons een belangrijk punt is.

Het laatste woord is aan de leden

Als vereniging is het uiteindelijk de beslissing van onze leden die bepaalt wat er met dit eindbod gebeurt. Het is belangrijk om te realiseren dat als het eindbod wordt afgewezen er op korte termijn geen cao tot stand komt en dat we mogelijk actie moeten voeren om alsnog een betere cao af te dwingen bij werkgevers. We verzoeken je dan ook vriendelijk om uiterlijk 11 februari je stem uit te brengen. Hoewel we je adviseren tegen te stemmen, willen we ook graag horen of je, indien je tegen stemt, bereid bent op enigerlei wijze actie te voeren voor een betere cao. Ook horen we graag of je ideeën hebt over hoe we werkgevers kunnen overtuigen een beter loonbod moeten doen. Jouw betrokkenheid en mening zijn van grote waarde in dit proces.

Stem over het eindbod

Wat zijn de scenario’s na het stemmen?

Dan is het eindbod afgewezen en geven we dat aan werkgevers door.

We zullen de werkgevers vragen betere afspraken te maken. Doen ze dat niet dan gaan we ze een ultimatum stellen. Dat doen we alleen wanneer daar draagvlak voor is.

Wanneer de werkgevers in de Tuinzaadsector zich niets aantrekt van het ultimatum dan gaan we leden oproepen om het werk voor korte of langere tijd neer te leggen. Dit organiseren we met onze kaderleden op verschillende locaties. Met acties hopen we een nieuwe cao af te dwingen.

Dan respecteren wij die uitslag en zullen wij werkgevers laten weten dat we het eindbod aanvaarden.

Check jouw gegevens in Mijn FNV

We houden onze leden via e-mail op de hoogte. Heb je nog geen bericht ontvangen? Check dan of jouw gegevens goed staan in Mijn FNV.

Word lid en jij kunt ook stemmen!

Alleen leden kunnen stemmen op het eindbod voor de cao Tuinzaadbedrijven. Ben je nog geen FNV-lid? Als je nu lid wordt FNV, kun jij ook je stem uitbrengen.

Sluit je aan

Samen staan we sterk

Een goede cao krijg je niet cadeau. Wij hebben jouw steun nodig. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. En natuurlijk zijn de collega’s die nog geen lid zijn, van harte welkom om lid te worden. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Nodig je collega uit

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over het cao-traject? Neem dan contact op met Jeroen Brandenburg, bestuurder FNV Agrarisch Groen.