Nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten is een feit

Leden niet akkoord, dus heeft de FNV de cao niet ondertekend

Door Redactie 1 december 2023

Er is een nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten, maar de FNV heeft besloten deze niet te ondertekenen. Een kleine meerderheid van onze leden heeft het eindbod in augustus namelijk afgewezen. Het voornaamste pijnpunt was het loonbod van de werkgevers. Het loonbod was volgens onze leden te laag en compenseerde ook niet voldoende voor de inflatie en het verlies aan koopkracht.

Nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten is een feit

Eén vakbond wel akkoord met eindbod

In Nederland hoeft slechts één vakbond akkoord te gaan met het eindbod om de nieuwe cao ook formeel goed te keuren. Ondanks dat FNV-leden het eindbod hadden afgewezen, heeft een kleine meerderheid van de CNV-leden wél ingestemd. Deze week is de cao aangemeld bij het ministerie van Sociale en Zaken en Werkgelegenheid. Daarmee is de nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten nu officieel van kracht!

Toekomstgerichte ambities voor cao Groothandel Bloemen & Planten

Zowel de FNV als CNV Vakmensen onderstrepen het belang van een evenwichtig loongebouw dat vanaf 1 januari 2024 van kracht moet worden. Deze loonstructuur biedt een grote groep medewerkers de kans om weer te groeien binnen de salarisschalen. We kijken met gemengde gevoelens terug op het cao-traject. We hopen dat we in het aankomende traject weer op jullie steun kunnen rekenen. Laten we samen, met een groter aantal leden, ons uiterste best doen om een nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten tot stand te brengen. Eentje met een krachtig herstelpakket voor koopkracht.

De cao-afspraken op hoofdlijnen:

• Looptijd 1 juli 2023 tot en met 30 september 2024 (15 maanden).
  • Per 1 september 2023: verhoging van de salarisschalen en de feitelijke salarissen met een nominaal brutobedrag van €100 per maand.
  • Het nieuwe loongebouw wordt per 1 januari 2024 gelijktijdig ingevoerd met de verhoging van het wettelijk minimumloon.
  • De feitelijke lonen en salarisschalen worden per 1 januari 2024 met 2% verhoogd (voor invoering van het nieuwe loongebouw) en per 1 juli 2024 nog eens met 1%.
  • Bij de invoering van het nieuwe loongebouw per 1 januari 2024 wordt het salaris van elke werknemer opnieuw ingedeeld in de nieuwe salarisgroep.
  • Alle medewerkers tot en met schaal 6, die onder de werkingssfeer van deze cao vallen, worden opnieuw ingedeeld en ontvangen bij de indeling in de salarisschaal een extra periodiek van 1% tot een maximum van de nieuwe salarisschaal.
  • Indien het salaris van de werknemer hoger is dan het maximum van de salarisgroep, dan krijgt diegene een persoonlijke toeslag (PT), die blijvend wordt geïndexeerd met cao-verhogingen.
  • Reiskostenregeling in 3 stappen naar €0,22 per km tot een maximum van 30 km enkele reis.
  • Afspraken in verband met de invoering van de Wet Toekomst Pensioenen.

De gemiddelde loonstijging is lastig te bepalen, omdat het aanpassen van het loongebouw voor elke medewerker verschillend kan uitpakken. We brengen dit in kaart met verschillende 'maatmensen'.

Maatmens A functiegroep 1

Maandsalaris op 1 juli 2023: € 1.995,00 wordt op 1 juli 2024 € 2.369,63 inclusief een extra periodiek. Totale % verhoging van 1 juli 2023 t/m 1 juli 2024 komt dan uit op 18.78%

Maatmens C functiegroep 3

Maandsalaris op 1 juli 2023:  € 2.273,00 wordt op 1 juli 2024 € 2.469,11 inclusief een extra periodiek.
Totale % verhoging van 1 juli 2023 t/m 1 juli 2024 komt dan uit op 8.63%

Maatmens F functiegroep 6

Maandsalaris op 1 juli 2023: € 3.200 wordt op 1 juli 2024  € 3.399,66 inclusief een persoonlijke toeslag van € 79,02 .
Totale % verhoging van 1 juli 2023 t/m 1 juli 2024 komt dan uit op 6,24 %

Voorbeelden 5 maatmensen

Bekijk in de uitleg 'Maatmensen' 5 berekeningen van verschillende maatmensen waarbij je de verschillende effecten door het aanpassen van het loongebouw kunt bekijken. De eerste maatmens betreft een medewerker die door de  stijging van het WML er fors op vooruitgaat. De tweede maatmens laat het effect zien, waarbij een medewerker weer in het nieuwe loongebouw perspectief krijgt. Deze persoon kan de komende jaren weer wat groeien in de salarisschaal. En de laatste maatmens gaat over een medewerker die structureel meer verdient dan het nieuwe loongebouw. Deze medewerker krijgt in het nieuwe loongebouw een persoonlijke toeslag die ook in toekomst met cao-verhogingen wordt geïndexeerd.

Stand van pensioenregeling PGB

Wij zijn in gesprek met de werkgevers en de uitvoerder van jullie pensioenregeling PGB over de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel conform de Wet Toekomst Pensioenen (WTP) Gedurende de looptijd van deze cao zullen wij jou hierover op de hoogte houden. Indien we een overeenkomst kunnen sluiten, krijgen alle leden van de FNV-stemrecht over de inhoud van de nieuwe regeling.

Samen voor een goede cao in 2024

Het is weer duidelijk geworden: een goede cao krijg je niet cadeau. Wij hebben jouw steun nodig om een cao-akkoord te bereiken dat aansluit bij jullie wensen. Hoe meer leden zich actief inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. De nieuwe cao loopt tot en met 30 september 2024. Dat betekent dat we volgend jaar weer aan de onderhandelingstafel zullen zitten. Het is belangrijk dat meer mensen in de sector Groothandel Bloemen en Planten lid worden van de vakbond. Alleen op die manier versterken we onze positie in de onderhandelingen.

Word nu lid!

Ben je al lid? Nodig dan je collega uit om lid te worden en verdien zelf een tientje!

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over het cao-traject? Neem dan contact op met Jeroen Brandenburg, Bestuurder FNV Agrarisch Groen.