Werkgevers Tuinzaden weigeren koopkrachtverlies te compenseren

Update tweede onderhandelingsronde

Door Redactie 16 november 2023

Op 15 november was de tweede onderhandelingsronde voor de nieuwe cao Tuinzaadbedrijven. Eigenlijk zou dit de derde ronde zijn, maar de werkgevers hadden meer tijd nodig om af te stemmen met hun achterban. We hebben uitgebreid gesproken over onze looneis. De werkgevers handhaven hun standpunt dat onze looneis van 7,2% te hoog is. Ze willen niet verder gaan dan een loonsverhoging van 3,7% per 1 januari 2024 ter compensatie van de inflatie.

Werkgevers weigeren om koopkrachtverlies te compenseren

Loonbod werkgevers onacceptabel

Wij vinden het aanbod van werkgevers onacceptabel en beschouwen het als een gebrek aan respect voor het harde werk dat jullie in de sector verrichten. Bovendien lijken de werkgevers te vergeten dat jullie koopkrachtverlies op geen enkele wijze wordt gecompenseerd, wat neerkomt op een inlevering van jullie inkomen!

Reactie werkgevers op looneis

Werkgevers claimen dat de bedrijfsomstandigheden het afgelopen jaar zijn verslechterd als gevolg van kostenstijgingen. Ze constateren een afnemende groei in de sector en druk op de omzet van diverse bedrijven. Volgens hen is een dergelijke loonstijging onverantwoord en past het niet bij de huidige omstandigheden in de sector. Ze stellen dat een evenwichtige loonontwikkeling op lange termijn voor hen haalbaarder is. Hoewel we begrijpen dat sommige bedrijven minder goed presteren, zien we over het algemeen dat de bedrijven nog steeds groeien en mooie resultaten behalen. Het blijft voor ons dan ook onbegrijpelijk dat ze weigeren het koopkrachtverlies in 2024 te compenseren. Wij beschouwen onze looneis van 7,2% als realistisch en in overeenstemming met de gemiddelde loonstijging in Nederland. Kortom, wij blijven vasthouden aan onze looneis!

Oordeel cao-commissie

We hebben we de huidige stand van zaken met de cao-commissie besproken, en ook zij vinden het loonbod van de werkgevers ondermaats en niet acceptabel. Wij zullen dit ook terugkoppelen tijdens de cao-ronde van 20 november. Bovendien zullen wij tijdens het OR-platform van 22 november een update geven over de voortgang van de cao-onderhandelingen.

Onze belangrijkste voorstellen voor de nieuwe cao zijn:

• Een loonsverhoging van 7,2% ter compensatie van het koopkrachtverlies in de afgelopen cao-periode
  • Automatische Prijs Compensatie (APC) om de lonen te laten meestijgen met de inflatie.
  • Duurzame inzetbaarheid: overeenkomsten voor de 80/90/100-regeling en de Regeling Vervroegd Uitreden (RVU). Werkgevers willen op dit moment geen nieuwe regeling rond duurzame inzetbaarheid afspreken. Ze willen eerst bekijken hoe de afgesproken regelingen in de praktijk werken. Kortom, er komt geen aanpassing van de 80/80/100 regeling.
  • Afspraken over werktijden om een betere balans tussen werk en privé te realiseren.

Overige cao-onderwerpen

De afgelopen twee cao-rondes hebben we ook gesproken over loon, maar ook over andere belangrijke zaken:

• Reiskosten: ze zijn bereid de reiskostenvergoeding te verhogen naar €0,23 per kilometer en het maximumaantal kilometers te verhogen naar 35 km
  • Dienstjubilea conform de fiscale spelregels, het voorstel volgt;
  • Werkgevers zijn bereid het minimumloon in de cao te verhogen, waarbij loonschaal A wordt samengevoegd met schaal B. Het minimumloon komt dan op €14,46;
  • In de open schalen-systematiek de beoordelingsafhankelijke verhoging van 1,75% naar 2%;
  • Beloning van BBL-studenten;
  • Recht op loopbaanadvies één keer per 5 jaar in overleg met de OR;
  • Verlenging van de afspraak over de participatiewet;

Volgende onderhandelingsronde 20 november

Wij gaan op maandag 20 november verder met de onderhandelingen, maar onze verwachtingen zijn niet hooggespannen. Het zal een uitdaging zijn om op korte termijn tot een nieuwe cao te komen. Als vakbonden streven we ernaar om voor 1 januari 2024 een cao-akkoord te bereiken, zodat jullie snel kunnen profiteren van een broodnodige loonsverhoging in deze tijd. We zullen jullie dan ook spoedig benaderen om de druk op de werkgevers te vergroten.

Check jouw gegevens in Mijn FNV

We houden onze leden via e-mail op de hoogte. Heb je nog geen bericht ontvangen? Check dan of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV

Samen staan we sterker

Met meer leden staan we straks nog sterker in de onderhandelingen. Alleen leden kunnen stemmen op het eindbod Nodig daarom je collega uit om ook lid te worden van de FNV en verdien zelf een tientje.

Nodig je collega uit

Vragen of opmerkingen

Heb je vragen of opmerkingen over het cao-traject? Neem dan contact op met Marcella Bense en Jeroen Brandenburg, bestuurders FNV Agrarisch Groen.