Onderhandelingsresultaat cao Weefselkweek

Breng je stem uit

Door Redactie 22 september 2022

Op dinsdag 16 augustus hebben we eindelijk een onderhandelingsresultaat over een nieuwe cao Weefselkweek bereikt. Dit resultaat leggen we positief aan onze leden voor. Ben je lid van de FNV? Kom naar de ledenbijeenkomst en breng je stem uit over het resultaat. Je kunt tot 7 oktober je stem uitbrengen.

Cao Weefselkweek blijft bestaan

Het waren intensieve gesprekken met de werkgeversdelegatie Plantum, maar met behulp van onze adviseur van Basis & Beleid zijn we eindelijk tot een oplossing gekomen. De kern van het onderhandelingsresultaat is, dat de cao Weefselkweek blijft bestaan. Het integraal aansluiten bij cao Glastuinbouw was voor jullie werkgevers een brug te ver, met name door de discussie over de avondtoeslagen en het wel of niet aansluiten bij Colland. Deze nieuwe cao loopt vanaf 1 oktober 2022 en kent een looptijd van 5 jaar. Hij eindigt derhalve van rechtswege op 30 september 2027.

Afspraken in hoofdlijnen

In hoofdlijnen is de cao Glastuinbouw het uitgangspunt, waaronder de loonontwikkeling, het functiegebouw met het daarbij behorende loongebouw. Verder zijn er nog een aantal verbeteringen die jullie ten goede komen,  maar er zijn ook een aantal minpunten. Wij hebben namens jullie verschillende keuzes gemaakt en daarmee volgens ons de juiste balans kunnen vinden.

Gevolgen overgang functie-indeling cao Glastuinbouw

In de nieuwe cao zullen alle medewerkers die onder de cao Weefselkweek vallen per 1 oktober  overgaan naar het loongebouw van de cao Glastuinbouw. Dat betekent in het jargon “invaren”, waarbij er voor veel mensen meer groeiperspectief zullen krijgen en een hoger loon zullen ontvangen. Dat betekent dat de medewerkers op termijn langer door kunnen groeien in de salarisschalen. We hebben afgesproken dat iedereen per 1 oktober 2022 zal invaren en een eenmalige uitkering zal ontvangen. De hoogte van deze uitkering is afhankelijk van het salarisvoordeel dat de werknemer heeft in 2022 en 2023 als gevolg van de nieuwe indeling en hogere vakantie-uitkering en dat is samen 3%. Dus de hoogte van de uitkering kan per medewerker verschillen. Daarnaast hebben we afgesproken dat medewerker in de naast hoger schaal wordt ingedeeld en de volgende trede per 1 januari 2024 zullen krijgen.

Wat hebben we verder afgesproken?

Ook zal de vakantietoeslag worden verhoogd van 8% naar 8.33% en zal er geen sprake zijn meer van wachtdagen bij ziekte.  Ook zal we de seniorenregeling conform de cao Glastuinbouw, te weten: 80% werken, 90% loon en 90% pensionopbouw worden opgenomen. Verder zijn er een aantal artikelen van de cao Glastuinbouw uitgesloten, omdat deze niet van toepassing kunnen zijn. Kortom, de cao Weefselkweek zal blijven bestaan, maar wordt voor 95% in lijn gebracht met de cao Glastuinbouw.

Informatiebijeenkomsten

We organiseren op korte termijn een bijeenkomst bij P+S Plantlab en een bijeenkomst bij Vitroplus om je over de inhoud van het onderhandelingsresultaat bij te praten. Houd de interne bedrijfskanalen in de gaten voor de tijdstippen van deze bijeenkomsten.

Daarnaast houden we voor iedereen op 27 september om 19.00 een digitale vergadering via Teams. Meld je aan via een mail naar jeroen.brandenburg@fnv.nl

Let op: je hebt een computer of mobiele telefoon met camera en microfoon nodig.

Stem over het onderhandelingsresultaat

Nu is het aan jullie om je stem over het onderhandelingsresultaat uit te brengen. Je kunt tijdens de informatiesessies op locatie ook schriftelijk jouw stem uitbrengen, maar ook digitaal tot vrijdag 7 oktober:

Stem

Check jouw gegevens in MijnFNV

We houden onze leden via e-mail op de hoogte. Heb je nog geen bericht ontvangen? Check dan of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV

Samen staan we sterk

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. En natuurlijk zijn de collega’s die nog geen lid zijn, van harte welkom om lid te worden. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Nodig je collega uit

Vragen of opmerkingen?

Als je vragen hebt, dan kan je altijd terecht bij Jeroen Brandenburg, bestuurder FNV Agrarisch Groen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.