Onderhandelingen cao Weefselkweek 10 maart van start

Door Redactie 28 februari 2022

De cao Weefselkweek, die 31 december 2021 verliep, is gekoppeld aan de nieuwe cao Glastuinbouw. We kunnen pas met de onderhandelingen starten als de cao Glastuinbouw rond is. Er ligt een eindbod van de werkgevers en als de leden van Agrarisch Groen en CNV Vakmensen ermee instemmen, is de cao Glastuinbouw een feit. Wij verwachten dat de uitkomst van de stemming half februari bekend is om vervolgens in maart te beginnen met de cao-onderhandelingen.

Cao-nieuws

Eerste cao-onderhandeling op 10 maart

De eerst cao-ronde start op donderdag 10 maart 2022. Hopelijk is er dan al meer duidelijkheid over de ledenraadpleging voor de nieuwe cao Glastuinbouw. Tijdens de eerste ronde gaan we de vergelijking van de cao Weefselkweek en cao Glastuinbouw verder bespreken. We houden jou de komende maanden regelmatig op de hoogte over het traject voor de cao Weefselkweek. Hieronder de onderhandelingsdata voor de nieuwe cao Weefselkweek:

• Donderdag 10 maart 2022
  • Maandag 21 maart 2022
  • Donderdag 31 maart 2022

Lastig cao-traject voor de boeg

In de laatste cao was er sprake van een minimale loonstijging omdat volgens de werkgevers het nog steeds niet goed gaat in de sector. De marges zijn te klein en er wordt volgens de werkgevers onderaan de streep nog steeds weinig verdiend. Dit was voor hen de belangrijkste reden om in de zomer van vorig jaar weer een eindbod te doen.

In de laatste cao zijn de feitelijke lonen en salarisschalen per 1 juli 2021 met 1,5 procent verhoogd. Als we kijken naar de huidige inflatiecijfers, dekt deze loonsverhoging amper de inflatie en leveren werknemers koopkracht in. Het cao-traject wordt een uitdaging, maar wij hopen op een soepele overgang naar de cao Glastuinbouw.

Harmonisatietraject cao Weefselkweek en cao Glastuinbouw

Vorig jaar hebben we samen met de werkgevers afgesproken om gedurende de looptijd van de cao een onderzoekstraject te starten om de cao Weefselkweek te harmoniseren met de cao Glastuinbouw. De reden hiervoor is dat veel bedrijven beide cao’s al toepassen en dat kost hen veel tijd/geld en is volgens de werkgevers niet meer efficiënt. Het zal een behoorlijke uitdaging worden om vóór 1 april 2022 overeenstemming te bereiken, omdat op een aantal punten de cao Weefselkweek beter is en op een aantal andere punten de cao Glastuinbouw. Uiteindelijk hopen wij een goede deal te kunnen maken.

De volgende protocoltekst is in de cao Weefselkweek opgenomen: Cao-partijen zullen gedurende de looptijd van de cao een onderzoek verrichten of en op welke wijze kan worden aangesloten bij de cao Glastuinbouw. Op dit moment vastgestelde knelpunten die nader onderzocht dienen te worden zijn:

• Afwijkende bepalingen rondom pensioen.
  • Afwijkende bepalingen over toeslag voor werk in de avonduren.
  • Indeling van functies en de weging, etc.

Verlenging Private Aanvulling WW (PAWW)

In de voorgaande cao hebben wij de versoberingen van de WW (van 36 naar 24 maanden) gerepareerd middels een aansluiting bij PAWW. Sinds 2017 betalen medewerkers in de Weefselkweek een bruto bijdrage voor de aanvulling van de WW en dat is voor 2022 vastgesteld op 0.2% van het brutosalaris.
Nu loopt deze cao afspraak (PAWW) af en gaan wij samen met de werkgevers de medewerkers raadplegen, waarbij wij als vakbonden de PAWW regeling opnieuw voor 5 jaar willen verlengen. Het is dus altijd belangrijk om je te verzekeren voor onverwachte situaties, waaronder het verlies van je baan door bijvoorbeeld een reorganisatie.

Coronaprotocol

Lees de laatste informatie terug van de coronamaatregelen in de agrarische sector hier: https://www.stigas.nl/artikel/coronavirus/.

Samen staan we sterk, word lid van FNV!

De vakbond werkt samen met de leden om tot een goede cao te komen. Ook in de Groothandel Bloemen en Planten is dat niet anders. Hoe meer mensen lid zijn van de vakbond, hoe sterker we staan. Word lid!

Meer weten?

Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan per mail contact op met Jeroen Brandenburg, bestuurder FNV Agrarisch Groen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.