Nieuwe cao Weefselkweek een feit!

Nipte meerderheid leden stemt in met eindbod werkgevers

Door Redactie 17 juni 2021

Tot en met vrijdag 11 juni konden leden werkzaam in de sector Weefselkweek hun stem uitbrengen op het eindbod van de werkgevers. De nieuwe cao Weefselkweek gaat met terugwerkende kracht in vanaf 1 juli 2020 tot en met 31 december 2021. De loonsverhoging van 1,5 % zal per 1 juli 2021 worden uitgevoerd over de feitelijke salarissen en salarisschalen. Het is een minimale loonstijging vanwege tegenvallende ontwikkelingen in sector.

Een nieuwe cao Weefselkweek is een feit.

Lager loonbod, maar beter iets dan niets

De meeste leden waren teleurgesteld over het lage loonbod, maar gaven ook aan: beter iets dan niets. Volgens Plantum (branchevereniging voor werkgevers in de Weefselkweek) gaat het nog steeds niet goed. De marges zijn nog steeds klein en er wordt onderaan de streep nog weinig verdiend. Dit was voor de werkgevers de belangrijkste reden om een eindbod te doen.

Onderzoek gelijktrekken cao Weefselkweek met cao Glastuinbouw

Daarnaast hebben we samen met de werkgevers afgesproken om gedurende de looptijd van de cao een onderzoekstraject te starten om de cao Weefselkweek gelijkt te trekken met de cao Glastuinbouw. Reden hiervoor is dat veel bedrijven beide cao’s al toepassen en dat is volgens de werkgevers niet meer efficiĆ«nt. Dit zal een enorme uitdaging zijn, omdat op een aantal punten de cao Weefselkweek beter is en op andere punten de cao Glastuinbouw.

De volgende protocoltekst wordt in de cao Weefselkweek opgenomen:

De cao-partijen zullen gedurende de looptijd van de cao een onderzoek verrichtten of en op welke wijze kan worden aangesloten bij de cao Glastuinbouw. De vastgestelde knelpunten, die nader onderzocht dienen te worden zijn:

• Afwijkende bepalingen rondom pensioen.
  • Afwijkende bepalingen over toeslag voor werk in de avonduren.
  • Indeling van functies en de weging, etc.

Meer weten?

Lees de volledige versie van het eindbod van werkgevers

Heb je vragen of suggesties? Stuur dan een e-mail naar jeroen.brandenburg@fnv.nl

Samen staan we sterk, word lid van de FNV!

De vakbond werkt samen met de leden om tot een goede cao te komen. Ook in de Weefselkweek is dat niet anders. Hoe meer mensen lid zijn van de vakbond, hoe sterker we staan!