Update cao Weefselkweek

Cao verloopt per 31 december 2021

Door Redactie 27 december 2021

In deze update vertellen we je over de cao Weefselkweek en het harmonisatietraject.

Update cao Weefselkweek

Afgelopen 15 juni hebben de leden ingestemd met het eindbod van werkgevers. De meeste leden waren enigszins teleurgesteld over het eindbod, maar gaven ook aan: beter iets dan niets.

Er was sprake van een minimale loonstijging, omdat de sector volgens de werkgevers nog steeds niet goed gaat. De marges zijn nog steeds te klein en er wordt volgens de werkgevers onderaan de streep nog steeds weinig verdiend. Dit was voor de werkgevers de belangrijkste reden om in de zomer wederom een eindbod te doen. De leden hebben ingestemd met de nieuwe cao, die met terugwerkende kracht is ingegaan vanaf 1 juli 2020 en loopt t/m 31 december 2021.

De loonsverhoging van 1.5% is per 1 juli 2021 uitgevoerd over de feitelijke salarissen en salarisschalen. Deze loonsverhoging dekt amper de inflatie, mensen leveren zelfs koopkracht in. Kortom, we zullen straks wederom een lastig cao-traject weer ingaan.

Harmonisatietraject cao's Weefselkweek & Glastuinbouw

Vorig jaar spraken we met de werkgevers af om tijdens de looptijd van de cao een onderzoekstraject te starten om de cao Weefselkweek te harmoniseren met de cao Glastuinbouw. De reden hiervoor is dat veel bedrijven beide cao’s al toepassen. Dat kost ze veel tijd/geld en is volgens de werkgevers niet meer effici├źnt. Omdat op een aantal punten de cao Weefselkweek beter is en op een aantal andere punten de cao Glastuinbouw, zal dit een enorme uitdaging zijn. De volgende protocoltekst is in de cao Weefselkweek opgenomen:

Cao-partijen zullen gedurende de looptijd van de cao een onderzoek verrichten of en op welke wijze kan worden aangesloten bij de cao Glastuinbouw. Op dit moment vastgestelde knelpunten die nader onderzocht dienen te worden zijn:

• Afwijkende bepalingen rondom pensioen.
  • Afwijkende bepalingen over toeslag voor werk in de avonduren.
  • Indeling van functies en de weging, etc.

Afgelopen zomer zijn we door de werkgevers wederom ge├»nformeerd over de status van dit onderzoekstraject. De cao’s zijn vergeleken en in hoofdlijnen zijn de verschillen/overeenkomsten verder uitgewerkt. Daarnaast bespreken wij dit traject ook met onze cao-juristen. Helaas hebben wij nog steeds een probleem, omdat de cao-onderhandelingen over de nieuwe cao Glastuinbouw zijn vastgelopen. De cao Glastuinbouw kent een looptijd van 1 juli 2018 t/m 31 december 2019 en tot heden zijn de vakbonden en werkgevers er niet uitgekomen. Wij hopen dat er begin januari meer duidelijkheid is en dat partijen alsnog overeenstemming kunnen bereiken over een nieuwe cao Glastuinbouw.

We hebben een nieuwe afspraak ingepland met de werkgevers op maandag 10 januari 2022. Wij zullen dan de vergelijking van de cao Weefselkweek en cao Glastuinbouw verder bespreken. Wellicht is er dan ook al meer duidelijkheid omtrent de onderhandelingen over de nieuwe cao Glastuinbouw. We zullen jullie de komende weken regelmatig informeren over het vervolgtraject ten aanzien van de cao Weefselkweek.

Corona-uitbraak

Daarnaast zijn we dit jaar wederom geconfronteerd  door een corona-uitbraak, waardoor wij niet eerder in de mogelijkheid waren om met onze leden in gesprek te kunnen gaan over het onderzoekstraject inzake de cao Weefselkweek/Glastuinbouw. Kortom, het zijn momenteel lastige tijden om in deze onzekere periode afspraken in te plannen.

Coronaprotocol

Via deze link vind je de laatste informatie over de coronamaatregelen in de agrarische sector.