Cao Weefselkweek: de stand van zaken

Mogelijk onderhandelingsresultaat op 16 augustus

Door Redactie 20 juni 2022

Op 16 juni onderhandelde FNV Agrarisch Groen opnieuw over een nieuwe cao Weefselkweek. De oude cao Weefselkweek verliep namelijk al op 31 december 2021. Tot nu toe verschilden we o.a. van mening over het aansluiten bij de cao Glastuinbouw waardoor de cao niet verlengd werd. Nu hebben we echter goede hoop dat we uiterlijk 1 september tot een resultaat kunnen komen. Op 16 augustus onderhandelen we verder. Hou je mailbox in de gaten!

Stand van zaken onderhandelingen cao Weefselkweek

Hoofdlijnen bepaald

We hebben nu op hoofdlijnen een richting bepaald, waarbij de cao Weefselkweek blijft bestaan met een verwijzing naar de cao Glastuinbouw. In de nieuwe cao zal dan een aantal artikelen worden uitgesloten, waaronder de avondtoeslag en de verplichting om bij BPL aan te sluiten.

Loongebouw

We zijn nu bezig met het vergelijken van de verschillende loongebouwen, waarbij we rekening houden dat niemand er op achter uitgaat. Zoals we nu het kunnen bekijken zal de overgrote meerderheid meer perspectief krijgen.

Seniorenregling

Ook kijken we naar de mogelijkheid om de huidige seniorenregeling 80% werken, 85% loon en 85% pensioen opbouw in lijn te brengen met de regeling in de cao Glastuinbouw, te weten: 80% werken, 90% loon en 90% pensioenopbouw.

Overeenkomst cao Glasbouw

De komende weken zullen Jeroen Brandenburg en de FNV Basis en Beleid adviseur kijken naar de voorstellen van de werkgevers, waarbij de cao Weefselkweek zal blijven bestaan, maar voor 95% in lijn wordt gebracht met de cao Glastuinbouw.

Volgende onderhandelingen: 16 augustus

De volgende onderhandelingen zijn op dinsdag 16 augustus met als doel om tot een cao resultaat te komen. Wij willen dit resultaat dan ook aan jullie voorleggen, zodat we voor 1 september een nieuwe cao Weefselkweek kunnen hebben.

Check je gegevens in MijnFNV

Alle leden werkzaam in de Weefselkweek kunnen straks hun stem kunnen uitbrengen over het behaalde resultaat. Om jou en jouw collega’s te kunnen bereiken is het daarom belangrijk dat je jouw gegevens in MijnFNV checkt: staan je adresgegevens en mailadres goed? Klopt de werkgever en sector? Je kunt hier ook aangeven dat je bijvoorbeeld de sectornieuwsbrief wilt ontvangen om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over je cao.

Check je gegevens

Maak ook je collega lid van de FNV!

De vakbond moet dan ook keihard strijden voor een goede cao. Ook in de Weefselkweek is dat niet anders en zullen we samen met leden ons in moeten zetten voor een goede cao. Het is van groot belang dat ook jouw collega’s lid worden van de vakbond, want samen staan we sterker in de onderhandelingen met de werkgevers!

Nodig daarom je collega's uit en verdien zelf een tientje.

Nodig je collega uit

Contact

Heb je nog vragen of suggesties? Mail of bel dan Jeroen Brandenburg, bestuurder FNV Agrarisch Groen.