Stem over onderhandelingsresultaat cao Royal FloraHolland

Door Redactie 8 oktober 2021

Na 12 uur onderhandelen hebben we een onderhandelingsresultaat over de cao Royal FloraHolland bereikt. Nu is het aan jou en je collega’s om je stem uit te brengen, dat kan tot donderdag 27 oktober.

Stem over onderhandelingsresultaat Royal FloraHolland

Stem

Informatiebijeenkomsten

Het is geen geheim dat we na een lange tijd van onderhandelen niet nader tot elkaar konden komen en daardoor dreigden we in een impasse te komen. We willen dit onderhandelingsresultaat aan jullie voorleggen, zodat je daarover kunt stemmen. Daarnaast organiseren we binnenkort doorbetaalde personeelsbijeenkomsten, waarbij de vakbonden en Royal FloraHolland een nadere toelichting geven. Aansluitend op deze bijeenkomst kan je als lid en niet-lid ook met ons in gesprek gaan.

Resultaat is het meest haalbare

Vorige week hebben we samen met de kaderleden op verschillende Royal FloraHolland locaties geflyerd en jullie geïnformeerd over onze uitgangspunten.Tijdens het flyeren hebben we ook veel steun van jullie gekregen voor onze inzet. Gezien de onzekerheid bij Royal FloraHolland waren twee belangrijke uitgangspunten een korte cao-looptijd en een goede structurele loonsverhoging. Daarnaast wilden wij de werkgroepen 'Pensioenakkoord' (Regeling Vervroegde Uittreding en Verlofsparen) en 'Arbeidstijden' voortzetten om tijdens de looptijd alsnog tot overeenstemming te komen. Alles overziend, hebben we niet alles kunnen binnenhalen, maar denken wij wel dat dit resultaat het meest haalbare is.

Gemaakte afspraken

Het onderhandelingsresultaat bevat de volgende afspraken:

De nieuwe cao heeft een looptijd van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2022.

Een structurele loonsverhoging van 2% per 1 juni 2022.

Eenmalige uitkering in december 2021 van € 850,- bruto, mits de medewerker per 31 december 2021 in dienst is. Je hebt dan een keuze voor direct uitbetalen of sparen voor verlof.

Uitzendkrachten krijgen een eenmalige vergoeding van € 200,- bruto, mits de uitzendkracht is ingeleend per 1 januari 2021 of eerder én per 31 december 2021 nog is ingeleend. Indien de uitzendkracht per 1 december 2021 in dienst treedt bij Royal FloraHolland, dan ontstaat er ook recht op een eenmalige vergoeding van € 850,- bruto. Let wel: dan geen € 200,- meer, want medewerker is dan geen uitzendkracht meer.

Het verhogen van de onderste loonschalen naar € 13,- per 1 januari 2022 met het streven om per 1 januari 2023 de loonschalen te verhogen naar € 14,- per uur.

De werkgroep 'Arbeidstijden' streeft er naar om voor 1 januari 2022 een afspraak te maken met als doel meer zeggenschap over arbeidstijden, duidelijke spelregels en balans tussen privé/werk te verbeteren.

De werkgroep 'Pensioenakkoord streeft er naar om voor 1 mei 2022 een afspraak te maken om te komen tot een RVU-regeling voor zware beroepen en aantrekkelijke verlofspaarregeling om eerder te kunnen stoppen met werken.

Hoe nu verder?

Het is nu aan jou en jouw collega's om te stemmen. Alleen vakbondsleden kunnen stemmen tot maandag 25 oktober 2021.

Stem

Samen staan we sterk, word lid!

Verder kan jij je collega’s informeren over de laatste stand van zaken door dit nieuwsbericht met je collega’s te delen. De vakbonden moeten dan ook keihard strijden voor een goede cao. Het is van groot belang dat ook jouw collega’s lid worden van de FNV, want samen staan we sterker!! Nodig jouw collega uit om lid te worden en verdien zelf een tientje.

Nodig jouw collega uit

Meer informatie

Heb je nog vragen of suggesties mail of bel Jeroen Brandenburg, bestuurder FNV Agrarisch Groen.

Meer informatie over het cao-traject Royal FloraHolland kan je terugvinden op onze website