Nieuwe cao Royal FloraHolland

Meerderheid vakbondsleden stemt in met onderhandelingsresultaat

Door Redactie 29 oktober 2021

Ondanks de gemengde gevoelens bij vele vakbondsleden, heeft de meerderheid ingestemd met het onderhandelingsresultaat. Hiermee is de nieuwe cao Royal FloraHolland een feit.

Er is eindelijk een nieuwe cao Royal FloraHolland

Druk leden zorgt voor resultaat

Op maandag 4 oktober jl. hebben we na ruim 12 uur onderhandelen een onderhandelingsresultaat bereikt voor een nieuwe cao Royal FloraHolland. Het onderhandelingstraject duurde lang. Het was ook geen geheim dat we niet nader tot elkaar konden komen en daardoor dreigden we in een impasse te komen. Mede door jullie druk is het voor ons mogelijk geweest om alsnog een onderhandelingsresultaat te bereiken.

Gemengde gevoelens

Wij weten dat veel van onze leden met gemengde gevoelens hebben ingestemd met het resultaat. De grootste zorg is de stijgende kosten/inflatie versus de loonsverhoging en de eenmalige uitbetaling van € 850 in december. Daarnaast missen de medewerkers in de logistiek een stuk waardering en erkenning voor het zware werk tijdens de coronatijd. Dit laatste is een belangrijke aanvulling op de uitkomst van de stemming, welke wij mee zullen nemen naar de toekomstige cao onderhandelingen.

Korte looptijd

Gezien de onzekerheid bij Royal FloraHolland hebben wij bewust gekozen voor een korte cao-looptijd en een redelijke structurele loonsverhoging. We hebben we niet alles kunnen binnenhalen, maar wij  denken wel dat dit resultaat het meest haalbare is.

De afspraken op hoofdpunten

De nieuwe cao heeft een looptijd van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2022.

Eenmalige uitkering in december 2021 van € 850,- bruto, mits de medewerker per 31 december 2021 in dienst is met een keuze voor direct uitbetalen of sparen voor verlof.

Uitzendkrachten krijgen een eenmalige vergoeding van € 200,- bruto, mits de uitzendkracht is ingeleend per 1 januari 2021 of eerder én per 31 december 2021 nog is ingeleend. Indien de uitzendkracht per 1 december 2021 in dienst treedt bij Royal FloraHolland, dan ontstaat er ook recht op een eenmalige vergoeding van € 850,- bruto. Let wel: dan geen € 200,- meer, want medewerker is dan geen uitzendkracht meer.

Een structurele loonsverhoging van 2% per 1 juni 2022.

Het verhogen van de onderste loonschalen naar € 13,- per 1 januari 2022 met het streven om per 1 januari 2023 de loonschalen te verhogen naar € 14,- per uur.

De werkgroep arbeidstijden streeft er naar om voor 1 januari 2022 een afspraak te maken met als doel meer zeggenschap over arbeidstijden, duidelijke spelregels en balans tussen privé/werk te verbeteren.

De werkgroep pensioenakkoord streeft er naar om voor 1 mei 2022 een afspraak te maken om te komen tot een RVU-regeling voor zware beroepen en aantrekkelijke verlofspaarregeling om eerder te kunnen stoppen met werken.

Hoe nu verder?

De vakbondsleden hebben nu ingestemd en we gaan nu de cao tekst redactioneel aanpassen. Daarnaast zullen wij op korte termijn de werkgroep Pensioenakkoord (Regeling Vervroegde Uittreding en Verlofsparen) en werkgroep Arbeidstijden voortzetten, zodat we tijdens de looptijd van deze nieuwe cao alsnog tot overeenstemming kunnen komen.Wij gaan er vanuit dat we voor 1 januari 2022 een overeenkomst kunnen afsluiten over nieuwe spelregels die te maken hebben met jullie arbeidstijden en roosters. Ons doel is het verbeteren van jullie privé-werkbalans het beter verdelen van de werknemers/werkgeversrisico. Op woensdag 10 november hebben we een periodiek directie overleg, waarbij we o.a. de inzet van externe medewerkers zullen bespreken met als doel gelijk werk, gelijk loon dus geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden.

Tot slot: Samen staan we sterk, word lid!

Verder kan jij je collega’s informeren over de laatste stand van zaken door deze nieuwsbrief met je collega’s te delen. De vakbonden moeten dan ook keihard strijden voor een goede cao. Het is van groot belang dat ook jouw collega’s lid worden, want samen staan we sterker! Nodig jouw collega uit om lid te worden en verdien een tientje!

Nodig jouw collega uit

Contact

Heb je nog vragen of suggesties? Mail of bel Jeroen Brandenburg, bestuurder FNV Agrarisch Groen

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.