Ook vijfde onderhandelingsresultaat Royal FloraHolland zonder resultaat

Werkgever doet nog steeds geen loonbod. Genoeg = Genoeg!

Door Redactie 24 september 2021

Ook de vijfde onderhandelingsronde op 17 september voor een nieuwe cao heeft nog niet geleid tot een resultaat. Werkgever wil alleen een concreet loonbod doen als het totale arbeidsvoorwaardepakket duidelijk is. Ze willen wachten op de Werkgroep Arbeidstijden, verder praten over de uitwerking van het pensioenakkoord en andere cao punten. Kortom, er liggen nog steeds voorwaarden van Royal FloraHolland die het cao overleg belemmeren en vertragen.

Ook vijfde onderhandelingsresultaat Royal FloraHolland zonder resultaat

Sociaal plan

Daarnaast wil werkgever gelijktijdig praten over het versoberen van het sociaal plan. Wij vinden echter dat dit twee aparte trajecten zijn. Wij zien geen noodzaak om het sociaal plan te verslechteren en vinden dat het huidige sociaal plan verlengd moet worden.

Nieuwe cao niet tegen elke prijs

Als vakbonden hebben wij de gesprekken altijd op gang gehouden ondanks de compromisloze voorstellen van Royal FloraHolland. Wij vinden het doel om tot een nieuwe cao te komen namelijk belangrijk, maar niet tegen elke prijs. Wij bespreken daarom elke stapuitvoerig met onze onderhandelingsdelegatie, kaderleden en leden en komen tot de conclusie dat wij met deze voorwaarden op korte termijn niet een nieuwe cao kunnen afsluiten. Uiteraard zijn wij bereid om verder te praten, maar niet onder deze condities.

Laatste voorstel

De huidige cao is verlopen op 30 juni 2021 en met de huidige opstelling van de werkgever zijn wij in december nóg aan het onderhandelen. Wij hebben daarom  met onze(kader) leden besloten om een concreet tegenvoorstel te doen om daarmee een doorbraak aan de caotafel te forceren.

Dit is ons laatste voorstel:

• Looptijd van 1 juli 2021 tot 30 juni 2022
  • Eenmalige vergoeding in december 2021 van € 500 bruto
  • 2,5% structurele loonsverhoging per 1 januari 2022
  • Afschaffen van loonschaal 5
  • Verhogen van het minimumbedrag van loonschaal 10  naar € 14 euro per uur
  • De werkgroep Arbeidstijden tijdens de looptijd van de cao voorzetten met als doel meer zeggenschap over arbeidstijden, duidelijke spelregels en balans tussen privé/werk te verbeteren.
  • De werkgroep pensioenakkoord krijgt de opdracht om te komen tot een RVU-regeling voor zware beroepen en aantrekkelijke verlofspaarregeling om eerder te kunnen stoppen met werken.

Vervolggesprek: 4 oktober

Wij vragen niet te veel: ook jullie kosten zullen de komende maanden stevig gaan stijgen door de oplopende energiekosten en inflatie. Op maandag 4 oktober 2021 praten we verder met Royal FloraHolland en dan verwachten wij een reactie op ons laatste voorstel. Wij rekenen op jullie steun en als we er niet uitkomen zullen wij jullie oproepen om naar de cao bijeenkomsten te komen om je stem te laten horen.

Samen staan we sterk, word lid!

De vakbonden moeten dan ook keihard strijden voor een goede cao. Het is van groot belang dat ook jouw collega’s lid worden van de FNV, want samen staan we sterker!! Nodig jouw collega uit om lid te worden en verdien zelf een tientje.

Nodig jouw collega uit

Meer informatie

Heb je nog vragen of suggesties mail of bel Jeroen Brandenburg, bestuurder FNV Agrarisch Groen.