Onderhandelingen nieuwe cao Royal FloraHolland start 28 juni

FNV verwacht versoberingen van werkgevers

Door Redactie 10 juni 2021

De huidige cao Royal FloraHolland loopt op 30 juni af. Woensdag 9 juni was het periodieke overleg met de directie waar we hebben afgesproken dat de onderhandelingen voor een nieuwe cao starten op 28 juni. Royal FloraHolland sluit een versobering van de huidige cao niet uit, dus het wordt een uitdaging voor de vakbonden om tot een goede cao te komen.

De onderhandelingen voor nieuwe cao Royal FloraHolland starten op 28 juni

Stand van zaken Royal FloraHolland

Tijdens het periodieke overleg heeft Royal FloraHolland ons een toelichting gegeven over de huidige ontwikkelingen. Ze zijn tevreden over de resultaten van eerste half jaar. De omzet van de afgelopen maanden was zeer goed voor de kwekers/klanten, maar niet genoeg. Volgens Royal FloraHolland staat het verdienmodel continue onder druk, mede doordat de klokvolume blijft dalen en dat de verschuiving naar directe stromen blijft doorzetten. De werkgevers zoekt naar nieuwe verdienmodellen en kostenbesparingen. Zoals verbetering van het fulfilment proces en verdere automatisering/digitalisering van het logistieke proces. Ook geeft Royal FloraHolland aan dat de voorgenomen organisatie aanpassingen, zoals Floriway, Floriday en landelijk veilen mede door druk van buitenaf is vertraagd. Dit sombere verhaal van Royal FloraHolland vinden wij opvallend, omdat het bedrijf onlangs het jaarverslag 2020 heeft gepubliceerd. Ze sloten het jaar 2020 af met een minimaal verlies van 5.8 miljoen euro. Het verwachte horrorscenario van 60 miljoen euro verlies is niet uitgekomen en de sierteelt sector heeft veel beter gepresteerd dan verwacht. Het gaat dus niet zo slecht.

Verwachting cao-onderhandelingen

Royal FloraHolland wil de nieuwe cao kostenneutraal verlengen, waarbij versoberingen van cao-afspraken niet worden uitgesloten. Ook wil zij het sociaal plan dat afloopt per 1 september 2021 koppelen aan het cao-traject. De inzet van de werkgever staat haaks op onze uitgangspunten, waarbij wij het sociaal plan niet willen koppelen aan dit cao- traject. Het standpunt van de werkgever dat het niet goed gaat met de veiling horen wij al 10 jaar en we zijn niet meer onder indruk. De kwekers (de certificaathouders van Royal FloraHolland) verdienen goud geld door de hogere prijzen van bloemen en planten. De medewerkers hebben vorig jaar keihard gewerkt om het horrorscenario te voorkomen en dat is gelukt! De afgelopen maanden wordt het ene na het andere weekrecord verbroken, maar toch wil de werkgeer kostenbesparingen doorvoeren. Wij ontvangen binnenkort hun cao-voorstellen.

Drie cao-rondes ingepland

We hebben drie rondes voor de cao-onderhandelingen ingepland: maandag 28 juni, woensdag 30 juni en donderdag 15 juli. Onze cao-voorstellen zijn onlangs door jou en andere leden werkzaam bij Royal FloraHolland goedgekeurd. Wij vinden het nu ook tijd voor een goede loonsverhoging en een corona bonus.

Onze voorstellen voor een nieuwe cao

Dit zijn onze voorstellen om jullie inkomen te verbeteren:

• 5% verhoging van de feitelijke lonen, de loonschalen en de nominale vergoedingen per 1 juli 2021. Wij willen een structurele loonsverhoging afspreken met een bodembedrag (vloer) van 1.500 euro bruto per contractjaar. Bij een loonsverhoging van 5% per jaar levert dit een voordeel op voor salarissen onder de 30.000 euro bruto per jaar.
  • De pensioenafspraken uit het pensioenakkoord opnemen in de cao
  • Verbeteren spelregels arbeidstijden en vergroten zeggenschap werknemers over hun roosters

Lees alle FNV-voorstellen

Heb je vragen? Stuur dan een e-mail naar floraholland@fnv.nl