Cao-onderhandelingen Tuinzaadbedrijven teleurstellend van start

Hollandse zuinigheid bij werkgevers

Door Redactie 20 november 2020

Na het bepalen van onze cao-voorstellen met input van onze (kader)leden zijn we 18 november gestart met de onderhandelingen voor een nieuwe cao Tuinzaadbedrijven. Tijdens de eerste onderhandeling werd al duidelijk dat werkgevers, op de loon paragraaf na, de cao ongewijzigd willen verlengen. Hun loonbod is slechts 1,5% per 1 januari 2021 voor een looptijd van 1 jaar.

Cao-onderhandelingen Tuinzaadbedrijven teleurstellend van start

Verbazing en onbegrip

Wij zijn teleurgesteld in het standpunt van de werkgevers en het minimale loonbod. Ze vinden dat het inhoudelijk bespreken van onze voorstellen geen zin heeft, omdat er op een aantal punten nog geen draagvlak is om overeenstemming te bereiken. Hiermee doelen ze onder andere op de 80/90/100 regeling. Het loonbod van de werkgevers vinden wij echt onder de maat. Ondanks de coronacrisis is de sector zowel qua omzet als werkgelegenheid gegroeid. De afgelopen 10 jaar is de omzet jaarlijks met gemiddeld 7% gestegen. Daar mag wel een fatsoenlijk loonbod tegenover staan!

Onze cao voorstellen

De afgelopen weken hebben wij op basis van de input van onze (kader)leden en het FNV-arbeidsvoorwaardenbeleid onze nieuwe cao-voorstellen vastgesteld. Door de coronacrisis konden onze reguliere cao-onderhandelingen begin 2020 niet doorgaan. Daarom hebben we toen een overbruggings-cao afgesproken, die niet veel verschilde van onze inzet in 2019.

Onze belangrijkste cao-inzet

• Een loonsverhoging van 5% per 1 januari 2021.
  • Een seniorenregeling.
  • Verminderen van werkdruk.
  • Bestrijden van agressie en geweld.

Hoe nu verder?

Op maandag 23 november bespreken we de uitgangspunten van de werkgevers met de cao-commissies van de FNV, het CNV en De Unie. Op 9 december is de tweede onderhandelingsronde met werkgevers. Wij hopen dan inhoudelijke afspraken te maken over de nieuwe cao Tuinzaadbedrijven.

Leden maken de vakbond

In goede en in slechte tijden, goed dat er een sterke vakbond is. En leden maken de vakbond! Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Nu én in de toekomst. Maak daarom je collega’s lid van de FNV en verdien een tientje.

Ben je nog geen lid?

Word lid