Onderhandelingen cao Tuinzaadbedrijven starten binnenkort

Door Redactie 25 september 2020

De cao-commissie heeft voor het eerst vergaderd over het komende cao-traject Tuinzaadbedrijven. De huidige cao Tuinzaadbedrijven loopt af op 31 december 2020. Eerder dit jaar hebben we door de coronacrisis een overbruggings-cao afgesproken, waarbij er alleen een loon afspraak is gemaakt.

Onderhandelingen cao Tuinzaadbedrijven starten binnenkort

Loonsverhoging 2020

Door deze afspraak is er rekening gehouden met de marktontwikkelingen bij groentezaadbedrijven en sierteeltzaadbedrijven. De sierteeltzaadbedrijven verkregen eenmalig de keuze om de loonsverhoging van 2,25% per 1 mei uit te stellen naar 1 december 2020.

Terugkijkend heeft de grote meerderheid van de zaadbedrijven ondanks het onderscheid tussen groente/sierteeltbedrijven de loonsverhoging per 1 mei alsnog uitbetaald. Achteraf hebben wij over deze afspraak gemengde gevoelens, omdat de werkgevers destijds dit als voorwaarde op tafel hadden gelegd. In de praktijk hebben de werkgevers toch een andere afweging gemaakt en daarvan profiteren ook de medewerkers in de Sierteeltbedrijven die per 1 mei alsnog de loonsverhoging hebben ontvangen.

Cao-voorstellen

Door de coronacrisis hebben wij onze verantwoordelijkheid genomen, maar willen we nu ook de cao kwalitatief verbeteren. Wij hebben in de afgelopen weken een financiƫle sector analyse gemaakt en daaruit blijkt dat de sector ondanks de coronacrisis zeer goed draait. Uiteraard werken heel veel mensen vanuit huis en moeten we ons allemaal aanpassen aan de beperkingen. We kunnen vaststellen dat er in de sector geen sprake is van vraag uitval. Ook de omzetprognoses voor het komend jaar bij de zaadbedrijven zijn goed, zowel Groente Zaden als Sierteelt.

Looneis van 5%

Wij hebben onze vorige cao-voorstellen (2019) getoetst aan het arbeidsvoorwaardenbeleid 2020 met als titel: ‘Socialer uit de Crisis’ dat deze week is gepubliceerd. Gezien de positieve ontwikkelingen houden wij vast aan onze loonseis van 5%. Daarnaast vinden wij het nu echt tijd voor een passende seniorenregeling om de duurzame inzetbaarheid van medewerkers in de sector te vergroten.

80/90/100-regeling

Tijdens de voorgaande onderhandelingen hebben we een pittige discussie gevoerd ten aanzien van onze eis voor een 80/90/100-regeling. Dat betekent dat wij links om of rechtsom een ouderregeling in de nieuwe cao willen opnemen, waarbij de medewerker de keuze krijgt om vanaf 60 jaar 80% te werken, 90% loon te krijgen en 100% pensioen op te bouwen. ‘

Thuiswerkregeling

Mede door de coronacrisis gaan wij ook onze voorstellenbrief uitbreiden met een thuiswerkregeling, waarbij medewerkers gefaciliteerd en gecompenseerd worden voor het thuiswerken. Wij willen samen met de werkgevers een passende afspraak maken die ook recht doet aan de huidige manier van werken. Verder hebben wij met cao-commissie besloten om vast te houden aan de overige cao-voorstellen.

Bekijk alle cao-voorstellen

Cao-traject

De werkgeversdelegatie heeft ons gevraagd om op dinsdag 13 oktober 2020 eerst een informeel overleg te hebben. We praten dan over het onderhandelingsproces en gaan het afgelopen cao-traject evalueren. Vervolgens willen ze samen met ons verkennen of we op basis van onze cao-voorstellen op korte termijn weer tot een nieuwe cao kunnen komen. Volgens deze planning beginnen we op donderdag 17 november 2020 formeel met het cao-traject tuinzaden.