Sta jij straks aan het roer van de FNV?

Verkiezingen ledenparlement en voorzitter

Door Redactie 22 juli 2020

Iedere 4 jaar kiezen de leden van de FNV hun nieuwe vertegenwoordigers in het ledenparlement.* In het voorjaar van 2021 kunnen alle leden hun digitale stem uitbrengen op de kandidaat van hun keuze. Ook mogen de FNV-leden zich ook uitspreken over wie de voorzitter wordt. Als lid heb je door te stemmen dus invloed op de aansturing en koers van de FNV. Sta je liever zelf aan het roer? Stel je dan kandidaat voor de zittingsperiode 2021-2025.

Verkiezing ledenparlement

Het ledenparlement heeft de belangrijke taak om de lange termijnkoers van de FNV te bepalen en te beslissen over voorstellen van het bestuur. Ook controleert het ledenparlement het bestuur. Een belangrijk orgaan, waar we dus ook niet de eerste de beste voor zoeken. Bekijk of een positie als afgevaardigde in het ledenparlement iets voor jou is. Hier vind je bijvoorbeeld een filmpje waarin de huidige ledenparlementariĆ«rs meer vertellen over hun functie. Ook kun je je aanmelden als belangstellende of voor de talententour. We houden je dan rechtstreeks op de hoogte van het proces en belangrijke data!

Verkiezing voorzitter

Alle bijna 1 miljoen leden van de FNV kiezen aankomend voorjaar ook het boegbeeld van de FNV. De voorzitter van de FNV heeft een prominente rol, zowel binnen de FNV-organisatie als daarbuiten. De voorzitter is een inhoudelijk stevige overlegpartner, bijvoorbeeld voor politiek Den Haag, SER en sociale partners. En uiteraard is zij/hij ook een inspirerend en charismatisch leider die in nauw contact staat met onze leden. Ben jij Ć³f ken jij de ideale kandidaat voor deze cruciale FNV-positie en voldoe jij aan het profiel? Dan komen we graag met je in contact. Lees meer over de functie en het (aanmeld)proces.

Meer informatie?

Wil je meer weten over de planning, de procedure of de verkiesbare posities? Kijk dan op fnv.nl/verkiezingen. Hier vind je alle achtergrondinformatie die je nodig hebt.

* Deze verkiezing is enkel van toepassing op de direct bij de FNV aangesloten sectoren, zoals Metaal, Overheid en Vervoer. De aangesloten bonden zoals de AOb (Onderwijs) en FNV Horecabond kiezen hun afvaardiging naar het ledenparlement binnen de eigen bond.