FNV handvatten voor veilig en gezond werken

Sectorprotocollen en Corona

Door Redactie 11 juni 2020

Inmiddels is een groot aantal maatregelen om corona te voorkomen, versoepeld. Op enkele sectoren na, is zo goed als iedereen weer aan het werk gegaan. Het coronavirus is echter nog niet weg. Om de kans op besmetting zo klein mogelijk te maken, is het belangrijk dat er in het bedrijf of organisatie waar je werkt, maatregelen worden genomen. Daarom zijn er veel sectorprotocollen opgesteld hoe er veilig gewerkt kan worden in relatie tot corona.

Wat jij in jouw bedrijf kunt doen

In de ‘FNV handvatten veilig en gezond werken in relatie tot corona’ kun je lezen wat een sectorprotocol en de Algemene handreiking COVID-19 nu precies zijn. En wat je er mee kunt doen in je eigen bedrijf. Als kaderlid ben je misschien wel betrokken bij het arbobeleid in jouw bedrijf.

Rol voor or en preventiemedewerker

Ook kun je met deze handvatten de medezeggenschap en de preventiemedewerker in je bedrijf wijzen op de verplichtingen vanuit de Arbowetgeving. Zo is je werkgever verplicht om te zorgen dat er een actuele Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) is. Dus ook het risico voor besmetting met corona moet hier nu in staan. Alleen een protocol is niet voldoende.

Samen doen we ons best om de arbeidsomstandigheden zo goed mogelijk te maken.