Jongeren en medezeggenschap

Door Redactie 28 augustus 2019

Al jaren zitten er (te) weinig jongeren in de or. Dat is slecht voor de diversiteit van de or, maar ook voor de positie van jongeren in het bedrijf. Veel jongeren starten hun loopbaan als flexwerker. En daar gaat het mis: flexwerkers mogen niet meteen stemmen en verkozen worden voor de or. De SER heeft recent geadviseerd deze regels aan te passen. Maar er is meer wat je kunt doen om or-werk aantrekkelijker te maken voor jongeren.

Pas regel ‘Stemrecht’ na 36 maanden aan

Flexwerkers tellen pas na 24 maanden mee als ‘in de onderneming werkzame personen’ (artikel 1 lid 3 WOR). Pas na 30 maanden kunnen ze stemmen en pas na 36 maanden kunnen ze in de or gestemd worden. Dus voordat jongeren ├╝berhaupt in de or kunnen, zijn we al 3 jaar verder. Dit kun je aanpassen via artikel 6 lid 4 WOR. Hiermee kunnen de or en het bestuur van jouw bedrijf bijvoorbeeld besluiten om ‘in de onderneming werkzame personen’ al te laten gelden voor flexkrachten die 12 maanden of langer in de onderneming werken. Waardoor de afstand tussen or en jongeren al kleiner wordt.

Andere tips om jongeren te betrekken

Verder kun je onderstaande tips gebruiken:

• Waar heeft de jongere in jouw bedrijf belang bij? Sta hierbij stil, vraag het jongeren en agendeer deze punten. Zo voelen zij zich ook gehoord.
  • Laat jongeren stage lopen of een dage meekijken in het or-werk. Veel jongeren hebben geen duidelijk beeld bij het or werk.
  • Laat jongeren deelnemen in Onderdeelcommissie, die aansluit op hun belangen.
  • Communiceer op een andere manier dan via de nieuwsbrief. Maak bijvoorbeeld een vlog (videoblog) om het bereik te vergroten.
  • Geef je op voor het MZ LAB. In dit lab kun je als huidig or-lid aan de slag met vernieuwing. Maar ook jonge medewerkers hebben baat bij het MZ-lab: zij leren de belangrijkste skills en kennis over medezeggenschap

Wil je meer informatie? Ga dan naar mzlab.nl