De FNV roept de politiek op om nu eindelijk eens duidelijk regels vast te leggen voor alle werkenden in extreme hitte. Die dringende oproep herhaalt de FNV naar aanleiding van de hitte van deze week. Nu laat de wet teveel ruimte voor interpretatie. Deze willekeur leidt ertoe dat sommige werknemers goed en andere helemaal niet beschermd zijn tegen de gevolgen van extreme hitte. Dat moet volgens de vakbond anders.
FNV-vicevoorzitter Nine Kooiman: ‘Hitte is geen ongemak maar een serieus arbeidsrisico daar horen duidelijk grenzen bij. Werkenden mogen niet afhankelijk zijn van de willekeur van hun werkgever als het gaat om veiligheid. Met toenemende hitte is het noodzakelijk dat er duidelijke regels zijn voor álle werkenden.’
Hitte veroorzaakt gezondheidsschade, zoals een hitteberoerte, uitputting en concentratieverlies. Dat laatste leidt tot meer arbeidsongevallen. Daarnaast is er een verhoogd risico op huidkanker, vooral bij mensen die buiten werken. De 500.000 buitenwerkers in ons land – zo’n 5% van de beroepsbevolking - hebben een 2 tot 3 keer hoger risico op huidkanker.
Kooiman: ‘Jaar in jaar uit wijzen we de overheid op bestaande aanbevelingen maar er wordt niet doorgepakt. Dat kan echt niet meer. We willen een wetenschappelijk onderbouwde grenswaarde in de Arbowet. En die is er ook.’ Kooiman doelt daarbij op de zogenaamde WBGT-index of ‘hittekracht’. Komt die boven een bepaalde waarde dan zouden er verplicht maatregelen moeten worden genomen zoals voldoende drinkwater, koeling, rust en aanpassing van het werk. ‘Dat een grenswaarde prima kan, bewijst België, daar staat zo’n grenswaarde al lang in de wet, aldus de vicevoorzitter van de FNV.