Bijscholing Najaar 2019

Door Redactie 27 augustus 2019

“Ik krijg regelmatig mensen op het spreekuur met vragen over ziekte en re-integratie en ik merk dat ik te weinig kennis heb om de vragen goed op te kunnen pakken. Hoe kan ik deze kennis opkrikken?”

Deze vraag kregen we onlangs binnen. Gelukkig konden we antwoorden dat ‘re-integratie’ één van de twee onderwerpen is van de inhoudelijke bijscholing voor FNV Consulenten dit najaar. Het tweede onderwerp is ‘pensioen’.

Bijscholing op Re-integratie en Pensioen

Over geen enkel onderwerp komen zoveel vragen binnen bij het Contactcenter van de FNV als over ‘ziekte en re-integratie’. Over ‘pensioen’ komen minder vragen binnen, maar het onderwerp domineert al wel maandenlang de maatschappelijke discussie, zonder dat iedereen het jargon (rekenrente, dekkingsgraad e.d.) snapt. Kortom, alle reden om deze twee onderwerpen bij de hoorns te vatten tijdens de inhoudelijke bijscholing voor FNV consulenten dit najaar.

Waar en wanneer

De bijscholing vindt plaats van eind september tot eind november. In iedere regio wordt de bijscholing (minstens) twee keer aangeboden. Echter, je hoeft de bijscholing niet per se in je eigen regio te volgen. Indien een datum in een andere regio je beter uit komt, kun je ook daar de bijscholing volgen. De bijscholing duurt een halve dag (middag). Voordat je aan de bijscholing kunt deelnemen, moet je twee e-learning-modules maken (re-integratie en pensioen).

E-learning

Voor het eerst maken we dit najaar gebruik van e-learning voor de inhoudelijke bijscholing. Voor zowel re-integratie als pensioen is een e-learning module ontwikkeld, die je vóór de bijeenkomst door moet nemen. Voor elke module heb je ongeveer een uurtje nodig, dus twee uur in totaal. De e-learning is bedoeld om je kennis over de onderwerpen op te frissen en/of te verdiepen.

Bijeenkomsten en casuïstiek

Tijdens de bijeenkomsten gaan jullie onder leiding van collega’s van de afdeling individuele belangenbehartiging (IBB) aan de slag met casuïstiek rondom re-integratie en pensioen. De wet- en regelgeving wordt tijdens de bijeenkomst niet meer behandeld, omdat die al in de e-learning aan de orde is gekomen.

Hoe aanmelden

Eén dezer dagen ontvang je een e-mail met een uitnodiging én een link naar de online leeromgeving van de FNV Kaderacademie. In deze leeromgeving maak je de e-learning modules én kun je je opgeven voor één van de bijeenkomsten.