Or en strategie; een moeizame combinatie? Dat kan anders!

In het najaar organiseert FNV een studiedag

Door Redactie 11 juni 2019

‘De or staat altijd op achterstand’. Herken je deze uitspraak? En wil je weten wat je eraan kunt doen en hoe andere or’s zaken in hun bedrijf aanpakken? Houd dan woensdag 16 oktober vrij in je agenda, want dan organiseert de FNV de studiedag ‘Or en strategie; een moeizame combinatie? Dat kan anders!’ voor or-leden in profit-organisaties.

Minder invloed dan gewenst

Veel ondernemingsraden vinden dat ze minder invloed hebben op belangrijke beslissingen dan ze willen. Zeker als het gaat om strategische keuzes van de organisatie. Keuzes die de basis vormen voor voorgenomen besluiten die later op de agenda komen. De gedachte leeft soms dat or’s hun bevoegdheden onderbenutten of dat ze niet assertief en pro-actief genoeg zijn.

Schuld niet bij or

Maar is het gebrek aan invloed wel aan de or toe te schrijven? Ligt het probleem niet bij de WOR? De or staat in principe altijd 1 – 0 achter, omdat de WOR pas invloed geeft op een concreet voorgenomen besluit en niet op de strategische afwegingen en de planvorming die daar aan voorafgaan.

Invloed or belangrijk

Juist op de strategische keuzes is tegenwicht vanuit werknemersbelangen belangrijk. Daar is medezeggenschap ook voor bedoeld. De politiek en de Governance Codes versterken de medezeggenschap om - samen met de toezichthouders - ‘het kapitaal’ in toom te houden. Werknemersinvloed op het hoogste niveau wordt dus belangrijk gevonden voor sociaal duurzaam ondernemen.

Studiedag om invloed medezeggenschap te versterken

De FNV ontwikkelt ideeën om de invloed van de medezeggenschap op dit punt te versterken. Daar kun je over meepraten op de studiedag op 16 oktober! Verder op het programma:

• medezeggenschap is het contragewicht in het ondernemingsbestuur
  • wat is strategie en waarom zou de or er invloed op moeten hebben
  • toelichting op de WOR-artikelen die invloed geven op de strategische keuzes
  • tips voor het assertief en pro-actief vergroten van je invloed
  • uitwisseling met andere or’s over hoe zij (en het bestuur van hun bedrijf) hiermee omgaan

Dus houd 16 oktober vrij! Binnenkort ontvang je een uitnodiging met aanmeldmogelijkheid voor de studiedag ‘Or en strategie; een moeizame combinatie? Dat kan anders!’. Deze dag is vooral toegespitst op de situatie in profit-organisaties, maar is ook nuttig voor or-leden in grote zorgorganisaties.