Bedrijfskleding, ook een zaak voor de ondernemingsraad

Door Redactie 07 juni 2019

Een werkgever kiest voor bedrijfskleding vanwege de veiligheid of voor de uitstraling van zijn personeel. Als nut en noodzaak duidelijk zijn gaat de or natuurlijk akkoord. Maar wat nou als de werkgever voor- en achternaam op de werkkleding wil vermelden? Dan moet de or in actie komen. Want de privacy van de werknemer is in het geding.

Privacy van werknemers

In bovengenoemd geval is er hier sprake van een inbreuk op de privacy van de werknemer. Dit is alleen toegestaan als de werkgever kan aantonen dat het tonen van voor- en achternaam op de bedrijfskleding noodzakelijk is voor het werkproces.
Die noodzaak kan de werkgever over het algemeen niet hardmaken. Moet het personeel toch herkenbaar zijn op de werkvloer? Dan kan dit ook bereikt worden met een naamkaartje. Denk bijvoorbeeld aan supermarktpersoneel.

De FNV helpt bij het beschermen van de privacy

Or’s spelen een belangrijke rol bij de bescherming van de privacy van werknemers. De FNV kan jouw or hierbij ondersteunen. Is jouw werkgever van plan om persoonsgegevens van de werknemers te gebruiken? Dan moet hij hiervoor in sommige gevallen instemming van de or krijgen (Wor, artikel 27-1k).

Klachten werknemers

Ook moet de or een vinger aan de pols houden wat betreft klachten van werknemers. Krijg jij signalen dat werknemers zich in hun privacy aangetast voelen? Spreek hier met de or dan de werkgever op aan.