Werknemers Jumbo naar Bedrijfscommissie tegen COR

Door Redactie 01 april 2019

Werknemers van de Distributiecentra van Jumbo vinden dat de Centrale ondernemingsraad (COR) van Jumbo hun belangen niet goed behartigt en verkeerd omgaat met bedrijfsbelangen. Omdat de COR een arbeidsvoorwaardenregeling (AVR) met de directie afsloot, terwijl de werknemers een goede, normale cao willen. De werknemers zijn het hier niet mee eens zijn, en daarom zijn ze naar de Bedrijfscommissie gegaan.

Vrachtwagens bij distributiecentrum Jumbo

Alles om de goedkoopste te zijn

Jumbo is een grote supermarktketen, maar probeert al jaren de achterstand op Ahold in te halen. Hiervoor worden op allerlei vlakken bezuinigingen doorgevoerd, onder andere dus op de arbeidsvoorwaarden. Een van de manieren om dit te doen, was door slechts 1% te bieden bij de cao-onderhandelingen voor de distributiemedewerkers.

Geen cao, wel AVR

Ook na lang overleg zat er geen beweging in de cao-onderhandelingen. Uiteindelijk besloot Jumbo vorig jaar om eigen, slechtere arbeidsvoorwaarden door te voeren en noemde dat de Arbeidsvoorwaardenregeling (AVR). Jumbo sloot dit met de COR af. Ze waren hierbij echter de or van de distributiecentra vergeten want daar was het voor. Maar uiteindelijk is die handtekening er ook bij geplaatst.

Omdat een AVR niet doorwerkt in de individuele arbeidsovereenkomst deed Jumbo er alles aan om de werknemers bij de Distributiecentra individueel te laten tekenen. De FNV hoorde dat verschillende werknemers zich onder druk voelden gezet. Maar desondanks weigerde een grote groep te tekenen. Recent is er zelfs een brief vanuit de COR naar de werknemers gegaan om alsnog de AVR te tekenen met als dreigement dat werknemers anders de nieuwe, lage loonsverhoging zou mislopen.

Maat vol

Door deze brief was voor veel medewerkers de maat vol. Werknemers van de distributiecentra voelden zich niet meer vertegenwoordigd door de COR en or. Ze zegden het vertrouwen op en vroegen om een gesprek met zowel COR als or van de distributiecentra. Ook eisten ze dat de COR zich van de AVR zou terugtrekken, wat de COR weigerde.

Werknemers schakelen advocaat in

De boze werknemers hebben de Wet op de ondernemingsraden (WOR) er op nageslagen en een advocaat ingeschakeld. Volgens de werknemers gaat het mis bij:

• Het niet uitvoeren van artikel 2 van de WOR: het is de taak van de or om ook op werknemersbelangen te letten.
  • In de WOR wordt nergens melding gemaakt van een AVR
  • In de WOR wordt niet gezegd dat de or over primaire arbeidsvoorwaarden gaat

Over dit laatste - de primaire arbeidsvoorwaarden - gaat de wet cao. In deze wet staat dat onderhandelen over een cao is een taak van de vakbond is. De vakbond is onafhankelijk en niet in loondienst, zoals de or.

Cao niet opgezegd

Een andere klacht van de werknemers was dat Jumbo de cao distributiecentra nooit heeft opgezegd en dat de dus nog van toepassing was. Daar heeft de Kantonrechter in Den Bosch de werknemers in januari 2019 in gelijkgesteld. Jumbo haastte zich toen om de cao alsnog op te zeggen.

Onrust op de werkvloer

Inmiddels is het zover gekomen dat de COR en directie geen gewoon vakbondswerk meer willen toestaan. Daarnaast hebben werknemers het idee dat de COR nu helemaal optreedt als een ‘gele’ vakbond. In hun klacht bij de Bedrijfscommissie menen de werknemers dat de WOR, de wet cao en zelfs de Grondwet geweld wordt aangedaan.

Ondertussen heeft de COR een voorstel naar de directie gedaan om alle werknemers onder het bereik van de AVR te verklaren. Op deze manier zou de werkgever de extra handtekening van werknemers niet meer nodig hebben voor doorwerking in hun individuele arbeidsovereenkomst. Dat laatste lijkt volgens de werknemers in strijd te zijn met het Burgerlijk Wetboek.

De FNV is benieuwd hoe de Bedrijfscommissie van de Sociaal Economische Raad (SER) zich hierover gaat uitspreken.