Kom naar de aftrap van de FNV Europatour op 28 maart in Den Haag

Hoe zorgen we voor goed werk in Europa?

Door Redactie 25 maart 2024

Europa heeft flinke impact op de werkvloer. Veel wet- en regelgeving heeft zijn oorsprong in Europa, zoals de recent aangenomen EU-wetgeving over minimumlonen, en dat heeft direct invloed op werknemers. Om dat te beïnvloeden werkt de FNV samen met onze zusterbonden in Europa.

Aftrap FNV Europatoer

EU-wetgeving over minimumlonen

Recent is er EU-wetgeving aangenomen over minimumlonen. Hoe is dat tot stand gekomen? Wat betekent dat voor werknemers? Hoe zit het met 16 euro en 60% mediaan? Kan het minimumjeugdloon nog wel door de beugel? En hoe gaat deze wetgeving helpen om werknemers, vakbonden en hun recht op collectief onderhandelen te versterken?

In gesprek op 28 maart, kom ook

Hierover gaan we op donderdagavond 28 maart in gesprek, vanaf 19.15 uur, in Nieuwspoort in Den Haag.

Meld je aan

Dat doen we met EuroparlementariĆ«r Agnes Jongerius, hoogleraar Europees sociaal beleid Sonja Bekker, FNV dagelijks bestuurder en internationaal secretaris Petra Bolster-Damen en FNV Young & United voorzitter Yasmin Ait Abderrahman. Ook de Voor16 campagne komt aan bod. FNV beleidsadviseur Elmar Smid, die betrokken was bij de totstandkoming van deze Europese wet, zal het gesprek begeleiden.

• Wanneer? Donderdagavond 28 maart
  • Waar? Nieuwspoort, Bezuidenhoutseweg 67, Den Haag
  • Inloop vanaf 19.15 uur
  • Hashtag: #GebruikJeStem
  • Meld je aan

Vergeet niet om een identiteitsbewijs mee te nemen, voor de beveiliging in Nieuwspoort. Anders kun je niet naar binnen. Er zullen foto’s gemaakt worden tijdens de bijeenkomst. Door je aan te melden, ga je ermee akkoord dat deze foto’s door de FNV gepubliceerd worden.

Bijeenkomsten in aanloop naar Europese verkiezingen

In de aanloop naar de Europese verkiezingen – op donderdag 6 juni – organiseert de FNV een reeks bijeenkomsten met verschillende zittende EuroparlementariĆ«rs, waarvan dit de aftrap is. Deze avond organiseert de FNV in samenwerking met het liaisonbureau van het Europees Parlement in Nederland.

Kom donderdagavond 28 maart ook, meld je hier snel aan!

De volgende bijeenkomst 'De toekomst is publiek! Hoe fixen we dat in Europa?' is op maandagavond 8 april in Groningen.