Ook Eerste Kamer moet belofte bestaanszekerheid nakomen

Tweede Kamer stemde vandaag al in met extra verhoging

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 19 maart 2024

Vandaag heeft een meerderheid van de Tweede Kamer voor de extra verhoging van het wettelijk minimumloon gestemd. Grote kans dat de werknemers die in ons land het minste verdienen er per 1 juli 1,2% extra bijkrijgen. De leden van de Eerste Kamer mogen er ook nog wat van vinden. Zij stemmen hier uiterlijk 16 april over. De FNV hoopt dat ook zij de belofte van meer bestaanszekerheid nakomen.

Zakaria Boufangacha, vicevoorzitter FNV: ‘Het is een babystapje, we zijn nog lang niet bij de Europese norm voor een toereikend minimumloon, maar het stemt hoopvol. Ik hoop dat de Eerste Kamer geen roet in het eten gooit en de belofte van meer bestaanszekerheid nakomt. De politiek mag de mensen met een minimumloon, bijstand, AOW of uitkering niet in de kou laten staan.’

Werkgevers vertellen fabeltjes

Volgens de vakbond kunnen werkgevers zowel deze extra verhoging als een verhoging naar € 16 per uur prima betalen. Boufangacha: ‘Bestaanszekerheid gaat over het eerlijker verdelen van de rijkdom zodat iedereen kan rondkomen. We hebben het over zo’n 3,7%) van de fulltimebanen waar werknemers het minimumloon verdienen. De verhoging van 1,2% in het bedrijfsleven komt uit op zo’n 170 miljoen. Dat is een fractie van wat er verdiend wordt in het bedrijfsleven: € 331,53 miljard. Bovendien is het wettelijk minimumloon in Nederland, ondanks de extra verhogingen, de afgelopen vijf jaar minder hard gestegen dan de gemiddelde stijging in Europa.’ *)

Politiek moet met wetgeving komen

De tijd voor de politiek dringt. Voor november moet Nederland met nieuwe wetgeving voor een toereikend minimumloon komen. Het gaat dan om zowel de hoogte als de verhouding tot alle andere lonen in het land. Boufangacha: ‘Daar gaat het mis, want het minimumloon groeit al tientallen jaren niet eerlijk mee met de stijging van andere lonen. In 1969 verdiende je met het minimumloon 66% van het midden van alle lonen (mediane loon), in 2022 was dit 46%. Zonder aanvullende toeslagen, zeer zuinig te leven en dagelijks keuzes te maken tussen een warme maaltijd of de gasrekening kunnen betalen kom je van een minimumloon al lang niet meer rond.’

FNV voert al jaren actie voor toereikend minimumloon

Een toereikend minimumloon moet volgens Europese normen minimaal 60% van het mediane loon zijn. Dat betekent voor nu € 16 per uur. Nog ver verwijderd van de € 13,84 waar de Tweede Kamer nu een klap op heeft gegeven. De komende maanden heeft demissionair minister Van Gennip een unieke kans om deze 60% in de wet op te nemen. Zo groeit het minimumloon blijvend en eerlijk mee met alle andere lonen. In 2022 ging het om totaal 401.000 banen waarin het minimumloon wordt betaald.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.