De toekomst is publiek! Hoe fixen we dat in Europa?

Kom naar de bijeenkomst van de FNV Europatour op 8 april in Groningen

Door Redactie 25 maart 2024

Het is de hoogste tijd voor de herwaardering en versterking van de publieke sector: niet alleen in Nederland, maar ook in Europa.

FNV Europatoer Toekomst is publiek

Europese wet- en regelgeving publieke dienstverlening

In Brussel worden de regels opgesteld over welke vervoerders er over ons spoor en langs onze bushaltes kunnen rijden. Vereisten aan beroepskwalificaties die nodig zijn om te kunnen werken in de zorg liggen vastgelegd in Europese wetgeving. En in Europese wetgeving ligt vastgelegd hoe onze overheid ons belastinggeld uit mag geven, in de aanbestedingsregels.

Hoe maken we de publieke sector beter en sterker?

Hoe zorgen we dat we de publieke dienstverlening verbeteren in plaats van uithollen? Hoe krijgen we een race naar de top? En hoe zorgen we ervoor dat arbeidsvoorwaarden van werkenden in de publieke sector beter worden? Brussel heeft namelijk ook een flinke impact op de publieke voorzieningen. Veel wet- en regelgeving vanuit Europa heeft direct invloed op werknemers. Om daar invloed op uit te oefenen werkt de FNV samen met andere vakbonden in Europa. Samen bepleiten we dat de overheid het goede voorbeeld moet geven, door alleen nog overheidsgeld uit te geven bij bedrijven die een cao hebben.

In gesprek op 8 april, kom ook

Hierover gaan we op maandagavond 8 april in gesprek, in het vakbondshuis van de FNV aan de Hereweg 220 in Groningen.

Meld je aan

Dat doen we met onder anderen EuroparlementariĆ«r Kim van Sparrentak, secretaris-generaal van de Europese publieke sector vakbondskoepel EPSU Jan Willem Goudriaan en FNV dagelijks bestuurder en internationaal secretaris Petra Bolster-Damen. FNV beleidsadviseur Europese Zaken Elmar Smid zal het gesprek begeleiden.

• Wanneer? Maandagavond 8 april
  • Waar? FNV Vakbondshuis, Hereweg 220, Groningen
  • Inloop vanaf 19.00 uur
  • Hashtag: #GebruikJeStem
  • Meld je aan

Er zullen foto’s gemaakt worden tijdens de bijeenkomst. Door je aan te melden, ga je ermee akkoord dat deze foto’s door de FNV gepubliceerd worden.

Bijeenkomsten in aanloop naar Europese verkiezingen

In de aanloop naar de Europese verkiezingen – op donderdag 6 juni – organiseert de FNV een reeks bijeenkomsten met verschillende zittende EuroparlementariĆ«rs. Meer dan de helft van de wetgeving in Nederland komt uit Europa, dat heeft impact op jouw dagelijks leven. Jij kunt hier invloed op hebben. Gebruik je stem! Praat met ons mee, meld je aan voor de bijeenkomst op 8 april!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.