FNV roept Eerste Kamer op Wet vrouwenquotum te steunen

portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 13 september 2021

Dinsdag buigt de Eerste Kamer zich over een wetsvoorstel dat er voor moet zorgen dat er meer vrouwen in bestuur en raad van commissarissen van bedrijven komen. De FNV roept de leden van de Eerste Kamer op om deze wet te steunen en zo snel mogelijk te laten ingaan.

FNV deed deze oproep samen met WOMEN inc., Atria, Nederlandse Vrouwenraad en WO=MEN Dutch Gender Platform, middels een gezamenlijke brief aan minister Van Engelshoven en aan de Vaste Kamercommissie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap.

Streefcijfers voor meer vrouwen leiden niet tot resultaat

Er heerst nog steeds een hardnekkige ongelijkheid op de arbeidsmarkt tussen mannen en vrouwen. Vrouwen zitten vaker vast in kleine deeltijdbanen en verdienen gemiddeld genomen nog altijd 14% minder dan mannen. Ook al zijn vrouwen steeds vaker hoger opgeleid, ze stromen minder vaak door naar de top.

Volgens de Bedrijvenmonitor was medio 2020 slechts 13,8 procent van de zetels in de Raad van Bestuur en 21,9 procent in de Raad van Commissarissen bezet door vrouwen. Ondanks eerdere streefcijfers van 30%. De toename die er is, wordt veroorzaakt door een kleine groep voorlopers van minder dan 10% van de bedrijven.

Bas van Weegberg, Dagelijks Bestuur FNV: ‘Jarenlang is gepoogd met streefcijfers het aandeel vrouwen in de top van het bedrijfsleven te vergroten, maar helaas zonder resultaat. En dat is zonde, want het talent van vrouwen wordt hierdoor niet optimaal benut. Deze wet zet een belangrijke eerste stap naar meer gelijke kansen voor vrouwen en mannen om hun gewenste loopbaan na te streven. Bovendien levert een diversiteit in het bedrijfsleven een meerwaarde op voor onze economie. We roepen de Eerste Kamer dan ook op deze wet te steunen.’

SER advies

In 2019 bracht de SER het advies ‘Diversiteit in de top, Tijd voor versnelling’ uit. Daarin werd geadviseerd om voor de Raden van Commissarissen een ingroeiquotum in te voeren. Als de Eerste Kamer instemt met het wetsvoorstel wordt daarmee het SER advies uitgevoerd.