Hof start hoger beroep Deliveroo toepassen cao

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 13 april 2021

Woensdag 14 april dient het hoger beroep in de zaak die de FNV in januari 2019 van Deliveroo bij de rechtbank won. De rechter oordeelde toen dat maaltijdbezorgers die voor Deliveroo werken onder de cao Beroepsgoederenvervoer vallen.

Op 16 februari van dit jaar diende al een hoger beroep in een andere zaak tegen Deliveroo. Het hof oordeelde op die datum dat de maaltijdbezorgers geen zzp’ers zijn en een arbeidsovereenkomst kunnen opeisen.

Schijnzelfstandigen

Marije Ottervanger, FNV-campagneleider platformeconomie: ‘Sinds de uitspraak van de rechter in 2019 en de uitspraak van het hof in februari heeft Deliveroo niets veranderd. De maaltijdbezorger werkt nog steeds uitsluitend met (schijn)zelfstandigen. Bovendien is het overduidelijk dat de maaltijdbezorgers onder de cao Beroepsgoederenvervoer vallen. Ze brengen een maaltijd van A naar B voor een platform dat inmiddels ook de bezorging voor supermarkten en slijterijen regelt.’

Gerechtigheid

De vakbond wil gerechtigheid voor de maaltijdbezorgers die voor Deliveroo werken en eiste vorige week nog namens zes maaltijdbezorgers een arbeidsovereenkomst. In december 2020 eiste de FNV al voor twaalf bezorgers nabetaling van loon volgens de cao Beroepsgoederenvervoer.

Daadkracht overheid ontbreekt

Volgens de FNV zijn de rechtszaken nodig omdat de overheid geen werk heeft gemaakt van de aanpak van de doorgeslagen flexibilisering en schijnzelfstandigheid op de arbeidsmarkt. Ottervanger: ’Vier jaar geleden gaf minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) aan dat hij de doorgeslagen flexibilisering zou terugdringen. Dat is niet gebeurd. De minister heeft zelfs de wet die schijnzelfstandigheid moet tegengaan (wet DBA) in de ijskast is gezet.’

Situatie verslechterd

De FNV ziet dat de situatie voor maaltijdbezorgers ook steeds verder verslechterd, ondanks dat de vraag naar de bezorging van maaltijden tijdens corona is toegenomen. Ottervanger: ‘De maaltijdbezorgers hebben geen zekerheid van werk en inkomen en hebben zelf geen invloed op hoe ze het werk uitvoeren. Ze zijn dus overgeleverd aan de grillen van Deliveroo. Bovendien laat Deliveroo steeds meer maaltijdbezorgers toe, waardoor er steeds minder werk is. Om als maaltijdbezorger nog rond te komen, moet je meerdere banen stapelen. Dat zijn Amerikaanse toestanden die we hier niet moeten willen.’