Eerste maaltijdbezorgers Deliveroo claimen arbeidsovereenkomst

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 7 april 2021

De FNV eist namens zes maaltijdbezorgers een arbeidsovereenkomst bij Deliveroo. Zij werken nu als zelfstandige voor het platform. Ze maken deel uit van een groep van bijna driehonderd maaltijdbezorgers die zich sinds 16 februari bij de FNV hebben gemeld. Op die dag oordeelde het hof dat maaltijdbezorgers geen zelfstandigen zijn en een arbeidsovereenkomst kunnen opeisen

Marije Ottervanger, FNV-campagneleider platformeconomie: ‘Het is onze taak als vakbond om voor de rechten van werkenden op te komen. Dat doen we graag, maar in feite is het de politiek die moet ingrijpen in de scheefgroei en doorgeslagen flexibilisering op de arbeidsmarkt. Te veel werkenden zitten in onzekere contracten en, zoals bij Deliveroo, in gedwongen schijnzelfstandigheid. Maar de politiek zit al jaren op haar handen. Ze kijkt ernaar en vindt er wat van, maar doet er niets aan.’

Tien jaar

Onlangs liet demissionair minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) nog weten dat het wel tien jaar zou duren voordat de doorgeslagen flexibilisering en schijnzelfstandigheid op de arbeidsmarkt is teruggedraaid.

Toenemende weerstand

Uit recent onderzoek van I&O Research, in opdracht van de FNV, blijkt dat driekwart van de Nederlanders voor de diensten van een ander platform zou kiezen, of dit serieus zou overwegen, als dat betreffende platform wel zorgt voor een eerlijk en zeker inkomen van de platformwerker. Vorige week liet ook een aantal grote investeerders weten geen interesse meer te hebben in de beursgang van Deliveroo vanwege de slechte arbeidsvoorwaarden van de maaltijdbezorger. Vanaf vandaag zijn de aandelen van Deliveroo ook beschikbaar voor individuele investeerders en wordt er in meerdere landen, waar Deliveroo als platform actief is, actiegevoerd.

Rechtszaken

De maaltijdbezorgers waren tot 2018 in dienst van Deliveroo, maar het bedrijf stopte daar toen mee. Wie nog voor Deliveroo wilde werken moest zzp’er worden. De maaltijdbezorgers deden hetzelfde werk tegen minder geld, met geen enkele zekerheid op voldoende werk en zonder een sociaal vangnet. De FNV spande daarop een zaak aan tegen Deliveroo, waarbij zij stelde dat de maaltijdbezorgers geen zelfstandigen zijn. Ze kunnen niet onderhandelen over hun tarief en Deliveroo bepaalt hoe ze hun werk moeten doen. De rechter stelde de vakbond zowel in 2019 als in hoger beroep in februari 2021 in het gelijk.

Cao Beroepsgoederenvervoer

In juni wordt de uitspraak verwacht in het hoger beroep in een andere zaak die de vakbond tegen Deliveroo aanspande. Daarbij gaat het over het toepassen van de cao Beroepsgoederenvervoer. Ook in die zaak stelde de rechter de FNV in 2019 in het gelijk, wat leidde tot een claim van twaalf maaltijdbezorgers.