Reactie op rapport Rekenkamer over schijnzelfstandigheid

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 5 april 2022

De FNV ziet dat de Algemene Rekenkamer in zijn rapport van vandaag ook constateert dat er niet door de Belastingdienst wordt gehandhaafd op aard van de arbeidsrelatie. Het rapport bevestigt wat de FNV al jaren aankaart: er moet een einde komen aan het moratorium op handhaving.

De FNV sommeerde de Staat ook nog eens in februari om eindelijk te gaan handhaven. De Rekenkamer constateert ook, dat het aantal schijnzelfstandigen sinds niet meer wordt gehandhaaft, groeit.

Schokkend

FNV-vicevoorzitter Zakaria Boufangacha: ‘Ook waar de arbeidsrelatie wél duidelijk is, wordt er toch niet gehandhaafd, zoals bijvoorbeeld bij Deliveroo, Uber en Temper. Daar gaf de rechter in diverse zaken die wij hebben aangespannen aan, dat er sprake is van schijnzelfstandigheid en dat maaltijdbezorgers en chauffeurs gewoon een dienstverband moeten krijgen. Je kunt als werkgever of opdrachtgever doen wat je wilt, want er wordt toch niet gehandhaafd. Het is bovendien schokkend om te lezen, dat de Belastingdienst niet meer voldoende kennis en mensen in huis heeft om de handhaving wél ter hand te nemen. Dit werkt totaal ondermijnend voor de arbeidsmarkt. Steeds minder mensen worden op die manier beschermd door het arbeidsrecht en een cao. En de Staat snijdt zich óók nog eens in de vingers omdat zij veel premie-inning misloopt. Begin nu eens met de inning van premies en loonbelasting bij Deliveroo, Uber en Temper!’

De FNV beraadt zich op nadere stappen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.