75.000 FNV-leden kiezen nieuw Ledenparlement

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 18 februari 2021

De FNV is een vereniging, waarbij de leden direct inspraak hebben op de aansturing en koers van de vakbond. Tot 16 februari konden de leden kiezen wie de komende vier jaar de belangen van hun sector vertegenwoordigt in het Ledenparlement van de FNV.

Uitslag verkiezing Ledenparlement FNV bekend

Ruim 75.000 leden brachten hun stem uit. De uitslag van de verschillende sectoren is vanmiddag bekend geworden.

Achtergrond Ledenparlement

Het Ledenparlement is de Algemene Ledenvergadering van de FNV en bestaat uit 103 leden, afgevaardigd uit álle sectoren waarin de FNV actief is. Voorbeelden zijn sectoren als Zorg & Welzijn, Onderwijs en Horeca, maar ook doelgroepen zoals Jongeren en Uitkeringsgerechtigden zijn hierin vertegenwoordigd. Het Ledenparlement bepaalt voor 4 jaar het beleid van de FNV en kiest het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur.

10 maart benoeming nieuwe FNV voorzitter

Alle bijna 1 miljoen FNV-leden kunnen op dit moment stemmen wie de nieuwe voorzitter wordt van de FNV. Er zijn twee kandidaten in de race voor het voorzitterschap: Kitty Jong en Tuur Elzinga. Tot 9 maart kunnen de leden nog stemmen op 1 van hen. Inmiddels hebben al 106.448 leden hun stem uitgebracht.

Het nieuwe Ledenparlement wordt op 10 maart geïnstalleerd. Die dag wordt ook bekend wie als nieuwe voorzitter het stokje overneemt van Han Busker.