28 april: Workers' Memorial Day

Herdenking van overleden werknemers door bedrijfsongeval of beroepsziekte

Door Redactie 14 april 2023

Elk jaar op 28 april herdenkt de FNV op de internationale Workers’ Memorial Day de werknemers die zijn overleden door een bedrijfsongeval of een beroepsziekte. Het is belangrijk om elk jaar stil te staan bij de werknemers die ziek zijn geworden door hun werk, gewond raken, blijvend gehandicapt zijn of zelfs om het leven komen. Dit doen wij met verschillende herdenkingen in Nederland en met een symposium op Schiphol. Kom jij ook?

Workers' Memorial Day

Symposium Workers’ Memorial Day

Veilig en gezond werk is een recht voor iedere werknemer. De FNV en Stichting Arbeidsongevallen organiseren daarom samen op 28 april het symposium Workers’ Memorial Day op Schiphol.

Tijd: 14.00 - 16.00 uur (inloop 13.30 uur)

Tijdens dit symposium spreken Kitty Jong (vicevoorzitter FNV), Hanneke van den Bout (directeur Gezond en Veilig Werken bij het ministerie van SZW), Rits de Boer (Inspecteur Generaal bij de Nederlandse Arbeidsinspectie) en Jan Warning (directeur ISBG). Ook vertellen diverse werknemers over wat zij meemaken op de werkvloer. De Stichting Arbeidsongevallen zal de onderzoeksresultaten presenteren van onderzoek naar arbeidsongevallen bij precair werkenden en de Laura Brugmans award uitreiken.

Meld je aan

Het symposium is gratis, de reis- en/of parkeerkosten worden echter niet vergoed. Meld je aan door te mailen naar tanja.vanmeerveld@fnv.nl.

Herdenkingen

Op diverse plekken in Nederland organiseert de FNV op vrijdag 28 april herdenkingen voor Workers’ Memorial Day. Kijk of er bij jou in de buurt ook een herdenking is en kom om de slachtoffers van arbeidsongevallen en beroepsziekten te herdenken.

• Amsterdam: FNV Regionaal Vakbondshuis, Derkinderenstraat 2-8 | 11.00 uur
  • Assen: Pastoraal Centrum de Duif, Hendrik van Boeijenlaan 7 | 11.30 uur