Strengere handhaving tegen zwangerschapsdiscriminatie op werk is noodzakelijk

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 23 november 2020

Het percentage zwangere vrouwen dat in hun werk te maken heeft met vormen van zwangerschapsdiscriminatie, blijkt nog steeds onverminderd hoog  (43%). Dat concludeerde het College voor de Rechten van de Mens in hun vandaag gepubliceerde onderzoek ‘Zwangerschap en werk, dat baart zorgen’.

zwangerschap

De vakbond herkent deze signalen en roept op tot strengere handhaving op deze vorm van discriminatie. De tijd dat de overheid zich voornamelijk focust op voorlichting, vindt de vakbond inmiddels ‘jaren voorbij’.

Met wortel uitroeien

Judy Hoffer, dagelijks bestuurslid FNV: ‘De cijfers laten geen twijfel. Gelijkheid op de arbeidsmarkt is absoluut nog geen gelopen race. Dat zie je niet alleen in het loonverschil tussen mannen en vrouwen, maar ook met zaken als zwangerschap. Er moet strengere handhaving komen om dit probleem met de wortel uit te roeien. Werkgevers kunnen er nu te makkelijk mee wegkomen zolang ze niet worden geconfronteerd met de consequenties van hun handelen.’

Toename niet verlengen contracten

Ook vakbond FNV ontvangt frequent meldingen van zwangerschapsdiscriminatie zoals het missen van salarisverhoging, het niet terug mogen naar de eigen functie na verlof en bezwaren van werkgevers rondom kolven. Maar vooral het niet verlengen van tijdelijke contracten van zwangeren is de afgelopen maanden flink gestegen.

Hoffer: ‘Zwangere vrouwen met een flexcontract zijn extra kwetsbaar. Contracten worden al vaker om vaag geformuleerde redenen plotseling niet verlengd, maar de coronacrisis lijkt helemaal een vrijbrief voor werkgevers om dit niet te doen. Hierdoor is de kans groot dat de arbeidsmarktpositie van vrouwen verslechterd en vrouwen een veel groter risico op armoede lopen.’