Ons verhaal

Mondiaal FNV is een stichting verbonden aan Nederlands grootste werknemersorganisatie, de FNV. Mondiaal FNV helpt werknemers en vakbonden, met name in ontwikkelingslanden, op te komen voor echte banen en betere arbeidsomstandigheden.

Dat doen we door het geven van directe steun in de vorm van een financiële bijdrage aan specifieke projecten en door ondersteuning van onderzoek, lobby en campagnes. Mondiaal FNV geeft collega’s in ontwikkelingslanden bovendien een stem in Nederland door voorlichting te geven, acties te organiseren en te lobbyen in Den Haag en bij bedrijven.

Werkenden en vakbonden versterken wereldwijd

Ons huidige programma is in 2017 gestart en loopt tot 2020. In dit programma focussen we op:

• het verbeteren van de sociale dialoog op nationaal en regionaal niveau;
  • het verbeteren van arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden in een aantal productieketens.

Vakbonden zijn onmisbaar voor een eerlijke verdeling van inkomen en welvaart, maar daarvoor moeten ze goed en in vrijheid kunnen functioneren. In veel landen is dat helaas niet het geval: vakbondsrechten worden er niet gerespecteerd en werknemers worden onder druk gezet niet voor hun rechten op te komen.

Een sociale dialoog tussen werknemers en werkgevers is de basis voor verbetering van arbeidsrechten. Ons programma heeft tot doel die sociale dialoog te helpen opzetten of verbeteren door vakbonden te helpen een sterke sociale partner te worden en door samen te werken met werkgeversorganisaties en overheid.

Naarmate de economie steeds meer een wereldeconomie wordt maken werknemers vaker deel uit van de mondiale productieketens die over een groot aantal landen en sectoren lopen. In deze ketens zijn werknemers grotendeels onzichtbaar omdat traditionele werkgeversrelaties wegebben.

Mondiaal FNV steunt daarom vakbonden en werknemers binnen wereldwijde productieketens in het verbeteren van hun vaardigheden en het creëren van voor echte banen en de verdediging van de fundamentele rechten van werknemers.

Financiële middelen voor vakbondsondersteuning

Jaarlijks steunt Mondiaal FNV tussen de 150 en 200 projecten. De financiële middelen hiervoor komen voor het grootste deel van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in het kader van het Vakbondsmedefinancieringsprogramma en het Strategisch Partnerschap voor Transformatie van de Kledingketen.

Daarnaast worden projecten gefinancierd vanuit het FNV Solidariteitsfonds (0,7% van de contributie van FNV-leden gaat naar dit fonds). Mondiaal FNV ontvangt ook donaties van leden en niet-leden en bijdragen uit cao-afspraken. Samen vormen deze bijdragen het Mondiaal FNV Fonds. Tenslotte ontvingen en besteedden we in 2017 een bijdrage van Hivos voor activiteiten om kinderarbeid te bestrijden.

Een duurzame financiële toekomst, dat is een van de uitgangspunten bij de steun die Mondiaal FNV biedt aan vakbonden in ontwikkelingslanden.