Sociale werkvoorziening & corona

Veelgestelde vragen en antwoorden

Corona houdt iedereen bezig, thuis en op het werk. In de sociale werkvoorziening spelen specifieke zaken. Hieronder vind je veelgestelde vragen en antwoorden.

Als werkgevers besluiten om een bedrijf dicht te doen of minder werk aan te bieden, mag dat geen gevolgen hebben voor jouw gezondheid, werk of inkomen. In de meeste gevallen zal daar ook geen sprake van zijn. Toch horen we wel eens dat er vakantiedagen worden afgeschreven. Of andere signalen over negatieve gevolgen voor werknemers. Neem dan contact op met:

• de ondernemingsraad in jouw bedrijf (zij hebben een rol in het naleven van de cao)
  • de bedrijfsledengroep van de FNV in jouw bedrijf (een van de kaderleden in jouw bedrijf)
  • het FNV Contactcenter (088 - 368 0 368). Houd rekening met lange wachttijden door de drukte.

Het kan zijn dat er tijdelijk minder werk is in het bedrijf waar je werkt. Jouw werkgever moet eerst kijken naar de mogelijkheden om je aan het werk te houden. Toch kan het zo zijn dat jouw bedrijf jou minder werk aanbiedt of dat jouw bedrijf zelfs helemaal sluit. Je hebt dan recht op doorbetaling van jouw salaris. Bekijk op www.fnv.nl/corona wat jouw rechten nog meer zijn.

Ben jij geen SW-werknemer, maar heb jij te maken met de Participatiewet? Dan geldt de cao Sociale Werkvoorziening niet voor jou. Het kan zijn dat je een baan hebt bij een werkgever, die door de coronacrisis geen werk meer voor je heeft. En daarom misschien wel afscheid van je wil nemen. Neem in zo’n geval direct contact op met onze collega’s van het FNV Contactcenter (088 - 368 0 368). Houd rekening met lange wachttijden door de drukte.

Vind je het lastig om thuis te zitten door het coronavirus? Zorg dan dat je bezig blijft, blijf in beweging. Of zoek eens op internet naar goede en leuke manieren om anderen te helpen. Meld je bijvoorbeeld aan voor online vrijwilligerswerk. Zo kun je je opgeven om eenzame ouderen te bellen, vanuit je eigen huis. Of om ze een kaartje te sturen. Lees meer hierover op de website NL voor Elkaar

Wil je aan iemand je verhaal kwijt of  heb je advies of extra hulp nodig omdat je thuis moet blijven?  Dan kun je contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn (070-4455 888). Je kunt bellen van maandag t/m donderdag tussen 8.30-21.00 uur. Op vrijdag tussen 8.30-18.00 uur en op zaterdag tussen 10.00-16.00 uur.

Ja. Stel dat het bedrijf waar je werkt sluit. Of open blijft, maar dat er minder werk is. Dan is dit een goed moment om iets te doen aan scholing. Bespreek dit met je werkgever en kijk op de werkportal van SBCM naar trainingen die jij kunt doen.

Het is helemaal niet vreemd als je ongerust of angstig bent door alle gebeurtenissen. Dit zijn voor iedereen vreemde tijden. We weten ook niet hoe lang het allemaal gaat duren. Het is daarom juist belangrijk om rustig te blijven. Kijk hier voor tips van het Rode Kruis over hoe je dat kunt doen. Of bel de Rode Kruis Hulplijn (070-4455 888).

Op dit moment nemen SW-bedrijven verschillende maatregelen om hun werknemers te beschermen. De maatregelen verschillen per bedrijf en soms per afdeling. Er zijn bedrijven die helemaal sluiten en bedrijven die aangepast werken. Daarbij is het zo dat de situatie per dag wordt bekeken en dus ook per dag nieuwe maatregelen (kunnen) worden genomen. Uitgangspunt moet natuurlijk zijn dat kwetsbare werknemers worden beschermd. Dat betekent dat er alleen gewerkt kan worden, als dat met de genomen maatregelen voldoet aan de richtlijnen van het RIVM. Als het bedrijf dat niet voor elkaar krijgt, vindt de FNV dat de betreffende afdeling of het hele bedrijf moet sluiten. Hiervoor is dus maatwerk nodig. Wat voor de één een goede oplossing is, is voor de ander juist een probleem.

Er is met betrekking tot het coronavirus een definitie van kwetsbare personen, of mensen met een zwakke gezondheid. Dat zijn mensen van 70 jaar en ouder, en bijvoorbeeld met aandoeningen als hart-, of longkwalen. Klik hier voor een lijst van aandoeningen.

Voor kwetsbare personen geldt: vermijd grote gezelschappen en openbaar vervoer. Mensen wordt dringend verzocht om bezoek aan kwetsbare personen te beperken. Het is daarom niet verstandig om te gaan werken. Als je niet gevraagd wordt door je werkgever om thuis te blijven, bespreek dit dan met jouw leidinggevende. Als het goed is kun je dan zonder probleem thuisblijven. Als jouw werkgever er toch op staat dat je komt werken. Neem dan direct contact op met de kaderleden van de FNV in jouw bedrijf.

Bij lichte klachten als verkoudheid, hoesten, niezen en keelpijn is het ook niet verstandig om te gaan werken. Meldt dit aan je leidinggevende. Als het goed is kun je dan zonder problemen thuis blijven. En zonder dat je dit bijvoorbeeld verlofdagen kost. Als jouw werkgever toch echt wil dat je komt werken, neem dan direct contact op met de kaderleden van de FNV in jouw bedrijf of ons Contactcenter op 088 - 368 0 368. Houd rekening met lange wachttijden door de drukte.

Op deze website van het RIVM vind je de belangrijkste informatie over het virus makkelijk uitgelegd. Als je liever met iemand praat over jouw vragen, bel dan met het RIVM op 0800-1351. Dit telefoonnummer is iedere dag bereikbaar van 8:00 tot 20:00 uur.

In de strijd tegen het coronavirus moet iedereen een afstand houden van 1,5 meter. Bespreek je zorg met je leidinggevende. Hij/zij moet passende maatregelen nemen te zorgen dat op jouw werk de richtlijnen worden toegepast. Dit probleem moet dus worden opgelost. Als dat niet gebeurt, neem dan direct contact op met de ondernemingsraad, de kaderleden van de FNV in jouw bedrijf of ons Contactcenter op 088 - 368 0 368. Houd rekening met lange wachttijden door de drukte. Neem daarnaast natuurlijk de hygiënemaatregelen serieus (zoals het goed wassen van je handen).

In de strijd tegen het coronavirus geldt een afstand van 1,5 meter. Bespreek je zorg met je leidinggevende. Hij/zij moet dan passende maatregelen nemen om dit probleem op te lossen. Als dat niet gebeurt, neem dan direct contact op met de ondernemingsraad, de kaderleden van de FNV in jouw bedrijf of ons Contactcenter op 088 - 368 0 368. Neem daarnaast natuurlijk de hygiënemaatregelen serieus (zoals het goed wassen van je handen).

In principe gelden voor jou de regels van het bedrijf waar je naartoe gedetacheerd bent (de inlener). Als je vindt dat die werkgever jou niet voldoende beschermt of rekening met jou houdt, neem dan contact op met jouw contactpersoon van het SW bedrijf. Dat is namelijk jouw werkgever. Ook die moet zorgen dat jij passend (en dus veilig) kunt werken.